Vitézy Dávid egy európai példát hozott fel, hogy szemléltetni tudja a magyar kormány számára, milyen lépéseket kellene megtennie a fejlődés érdekében.
Ljubljana jelentős fejlesztésekbe vágott bele: 239 millió eurós beruházásból új főpályaudvart építenek - hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid. Véleménye szerint Kelenföldön is hasonló irányba kellene haladni, ahol egy modern állomásépületet kellene kialakítani a vágányok fölé, míg az őrmezői oldalon egy jól megtervezett buszpályaudvarra lenne szükség, hogy javuljon a közlekedés és az utazási élmény.
Vitézy Dávid Facebook-bejegyzésében hangsúlyozza, hogy míg a miniszterelnök szerint a magyar állam nem képes a vasúti pályaudvarok felújítására, amiért inkább 99 évre magánkézbe adnák ezeket, addig Európa más részein más a helyzet. Például Szlovéniában nemrég indult el Ljubljana új főpályaudvarának építése, amely állami finanszírozásból valósul meg.
A közlekedési szakértő hangsúlyozta, hogy Ljubljanában egy impozáns, 13 ezer négyzetméteres állomásépület kerül kialakításra a vágányok fölött. Ez az új létesítmény szervesen kapcsolódik a meglévő, oldalfekvésű, a Déli Vasút korából megmaradt régi állomáshoz. Jelenleg csupán egy szűk aluljáró biztosítja az átjárást a vágányok alatt, de az új épület révén számos új kapcsolat nyílik meg a környező városrészek és a vasúti közlekedés között. Az aluljárót is felújítják, és kerékpáros alagúttal bővítik, így még komfortosabbá téve a közlekedést. A vasúti kapacitás is jelentős növelésen megy keresztül: hat fedett peron épül, amelyekhez könnyedén hozzáférhetünk majd felülről és alulról egyaránt. Ráadásul, a projekt keretein belül 2000 kerékpárparkoló is létesül, részletezte a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője.
Vitézy Dávid rámutatott, hogy Szlovénia legfontosabb vasútállomását naponta 450 személyvonat keresi fel, továbbá itt halad át napi 150 transzeurópai tehervonat is. Jelenleg ez a helyzet nem változik, ami bizonyos körökben nem találkozott éppen osztatlan lelkesedéssel.
A pályaudvar mellett egy új belföldi és nemzetközi buszállomás kerül kialakításra, amely a földszinten és a vágányok felett is összekapcsolódik az állomással. A projekt teljes költsége 239 millió euróra (körülbelül 100 milliárd forintra) rúg, és a forrást a Magyarország számára jelenleg még befagyasztott helyreállítási terv biztosítja. Ennek következtében a kivitelezést 2026-ig be kell fejezni.
- tájékoztatott a szakértő.
Vitézy kiemelte, hogy az új buszállomás felett a szlovén vasút központja is helyet kap, amely nem egy irodaparkban, hanem az ország legnagyobb közlekedési csomópontjában fog elhelyezkedni. Ez a lépés azt célozza, hogy a vezetők közelebb kerüljenek az utasaikhoz, ami javíthatja a szolgáltatások minőségét. Ezen kívül a környező területeken magánberuházás keretében új bevásárlóközpontok és irodaházak is épülnek. A pályaudvarok modernizációját közpénzből valósítják meg, míg a városrendezési munkálatok a főváros és a szlovén államvasút szoros együttműködésével zajlanak, hasonlóan ahhoz, ahogy Európa más nagy pályaudvari projekteinél is megszokott.
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint a példa azért is érdekes, mert ezt kellene csinálni Kelenföldön is: új korszerű állomásépület a vágányok fölé, az őrmezői oldalon pedig egy csatlakozó rendes buszpályaudvar. "Ezt azonban a piaci befektetőktől hiába várjuk. Remélem, egyszer újra úgy érzi a magyar állam, hogy van keresnivalója a vasútállomásaink fejlesztése terén, mert teendő bőven akadna" - tette hozzá Vitézy Dávid.