A közös EU-s agrárpolitika váratlan átalakulása számos gazda életére hatással lehet, és már most is hallani tüntetésekről, amelyek a helyzet ellen tiltakoznak.


Az eddigieknél is nagyobb mértékben nemzeti hatáskörbe utalt részletszabályozás azt hozhatja magával, hogy sokféle agrárpolitika él majd egymás mellett az EU tagállamaiban, ami egy nem kellőképpen átgondolt nemzeti feltételrendszer kialakítása esetén drámai versenyhátrányba hozhatja a hazai árutermelő gazdálkodókat

"Nem megalapozottak azok a vélemények, amelyek szerint kizárólag a nagy gazdálkodók, tehát a 450 hektárnál nagyobb területen működők forrásai kerülnének veszélybe az új, átalakuló Közös Agrárpolitika (KAP) forráselosztásának következtében" - nyilatkozta Koncz Máté, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) elnöke a Népszavának. A szakértő a lapunkban korábban megjelent véleményekre reagált, amelyek azt sugallták, hogy a kisebb üzemméretű gazdaságok nem kellene, hogy jelentős támogatáscsökkentéssel szembesüljenek az Európai Bizottság (EB) az utóbbi hetekben bemutatott, következő hétéves költségvetésére és a KAP reformjára vonatkozó tervei alapján. Mint köztudott, a KAP alapvető átalakulása várható, amely jelenleg az unió egyik valóban "közös" rendszere, és kulcsszerepet játszik a fogyasztók ellátásbiztonságának garantálásában.

Megjegyezte, hogy jelenleg még nem világos, hogyan alakulnak majd az agrártámogatások rendszere, mivel a már közzétett tervek várhatóan jelentős módosításokon mennek keresztül a következő egyeztetések során. Az eddig ismert javaslatok alapján azonban minden árutermelő gazdálkodót érinteni fog a változás - tette hozzá. Ezt azzal indokolta, hogy az Európai Bizottság tervei szerint a Közös Agrárpolitika (KAP) két pillérét összevonják, ami gyakorlatilag a második pillér megszűnését jelenti. Ez a pillér a termelők beruházásait, fejlesztési terveit, valamint a környezetvédelmi kötelezettségeket és a vidéki fejlődést támogatta. A tervezet értelmében a gazdálkodók a klímavédelem, a versenyképesség vagy más alapok révén igényelhetnek támogatást ezekre a célokra, de ennek részletei még nem ismertek. Az is figyelemre méltó, hogy a korábban mezőgazdasági és vidékfejlesztési célokra elkülönített forrásokért mostantól más szereplők is pályázhatnak a Bizottság javaslata alapján. A szakember szerint úgy tűnik, hogy a stabil és biztonságos agrártermelés, valamint az élelmiszerellátás hosszú távú céljai háttérbe szorulnak a rövid távon látványosabb érdekek miatt.

Vihart kavart az EU költségvetése, trágyát borítottak a budapesti EU-ház elé a háborgó gazdák

Az Európai Unió hosszú távú tudatosságának eddig szinte megkülönböztető jelképe volt, hogy agrárpolitikája független maradt minden egyéb célkitűzéstől - tette hozzá. Ezzel az unió sikeresen megakadályozta, hogy bizonyos fejlesztési célok az agrár- és élelmiszergazdaság fontosságának rovására kerüljenek megvitatásra. Azonban az eddig zárva tartott ajtó megnyitása komoly veszélyt hordoz magában az egész unió jövője szempontjából - vélekedett Koncz Máté.

Csalódások földjén – A magyar gazdák számára érkezett egy levél, amelyben arról tájékoztatták őket, hogy az őket megillető területalapú EU-s támogatásnak csupán egy kis részét fogják megkapni.

A támogatási rendszer reformja kapcsán megjegyezte, hogy az utóbbi időszakban a 450 hektáros határvonal, amelyet a támogatások felső limitjeként emlegetnek, félrevezető lehet. Ez a szám a jelenlegi támogatási összegekből és jogcímekből származik, és nem tükrözi a valóságot. A Bizottság most egy degresszív területalapú jövedelemtámogatás bevezetését tervezi, amely azt jelenti, hogy a birtokméret növekedésével a termelők jövedelme csökkenő támogatásokat von maga után. Ezt a támogatási formát leginkább egy speciális célcsoport, mint például fiatal és új mezőgazdasági termelők, nők, családi vagy kistermelők, valamint a növénytermesztést és állattenyésztést ötvöző gazdálkodók vehetik igénybe. A szakértő hangsúlyozta, hogy a degresszív támogatás már 150 hektárnál kezdődhet, ahol a területalapú szubvenció szintje a jelenlegihez képest csökkenni fog. Ezen felül azt is kiemelte, hogy a degresszív támogatás maximális összege nem haladhatja meg a 100 000 eurót, ami az unió minden tagállamára érvényes. Az, hogy 150 hektár felett csökkenhetnek a támogatások, azt jelzi, hogy nem csupán a nagy gazdaságok, hanem más termelők is érintettek lesznek az átalakításban.

A szövetség elnöke hangsúlyozta, hogy a nagyobb területen gazdálkodók számos olyan tevékenységet végeznek, melyek kiterjedtek a kistermelőkre is. Ezek közé tartozik az integrációs szolgáltatások nyújtása, az állattenyésztési tevékenységek folytatása, mely messze túllépi a földhasználati arányukat, valamint a modern technológiák és innovációk terjesztésének elősegítése. Ezen tevékenységek révén sokkal szélesebb gazdálkodói közösségre gyakorolnak hatást. A szervezet vezetője szerint ezért nehezen érthető, hogy csupán a méretük alapján hátrányos helyzetbe kerüljenek.

Életmentő volt Magyarország számára nemrég az eső, kár, hogy a 2010 utáni döntések miatt a magyar mezőgazdaság ma alig jut vízhez

A tervezett módosításokkal kapcsolatban Koncz Máté hangsúlyozta, hogy rendkívül fontos lenne a jogállamisági követelmények kiterjesztése az agrárpénzekre is. Ez a lépés komoly fenyegetést jelenthet a gazdák számára, hiszen az eddigieknél még nagyobb mértékű, nemzeti hatáskörbe utalt részletszabályok kidolgozása nem kedvez az egységes agrárpolitika kialakításának. Ennek következményeként a különböző uniós tagállamokban eltérő agrárpolitikák léphetnek életbe, ami, ha nem megfelelően átgondolt nemzeti szabályrendszert dolgoznak ki, drámai versenyhátrányt okozhat a hazai termelők számára.

Mindezek tükrében a MOSZ lépéseket tett az Európai Bizottsággal való egyeztetés érdekében, hogy a költségvetési kérdéseket és az unió társadalmi érdekeit harmonizálja. Emellett a szervezet fontolóra vette egy demonstráció megszervezésének lehetőségét is.

A mezőgazdasági támogatások részesedése folyamatosan csökken.

A rendelkezésünkre álló dokumentumok alapján az Európai Unió következő hétéves költségvetése jelentős változásokat hoz az agrárcélokra szánt forrásokat illetően. A tervek szerint a rendelkezésre álló támogatások mértéke 23%-kal csökken, ami azt jelenti, hogy a 2028-2034 közötti időszakban csupán 296 milliárd eurót fognak erre a célra fordítani, miközben a jelenlegi összeg 386 milliárd euróra rúg. Eközben a teljes uniós költségvetés kerete nőni fog, a várakozások szerint meghaladja az 1 980 milliárd eurót. Ez a változás különösen figyelemre méltó, hiszen a közös agrárpolitika (KAP) finanszírozásának aránya a teljes büdzsében 15%-ra csökken, míg jelenlegi aránya körülbelül 32%. Ha visszatekintünk a kilencvenes évek közepére, akkor még drámaibb a helyzet, mert akkor az agráriumra fordított források aránya majdnem 50%-ot tett ki – hívta fel a figyelmet Koncz Máté.

Természetesen! Íme egy egyedi változat a "Variációk egy témára" koncepcióra: --- **Téma: Az Élet Színe** 1. **A Napfény Aranya** Az élet reggelén a napfény aranysárga fénye minden szegletet megtölt. A szívek újraélednek, és a világ tele van lehetőségekkel. 2. **Az Eső Melengető Kékje** Az esőcseppek lágyan hullanak, mint a kék könnyek. Az élet néha szomorú, de a víz táplálja a földet, és újra zöldellé varázsolja a tájat. 3. **A Tavaszi Virágok Színes Kavalkádja** A világ tele van színekkel, ahogy a tavasz megérkezik. Virágok bontogatják szirmaikat, és minden egyes szín egy új lehetőséget, egy új kezdetet szimbolizál. 4. **A Nyár Forró Pirosai** A nyár hevében a piros színek vibrálnak. Az élet szenvedélye, a boldogság és a szórakozás mindenütt jelen van, a naplementék pedig szívünk mélyéig hatolnak. 5. **Az Ősz Aranyló Barna és Narancs** Az ősz a változás ideje. A levelek aranyszínűre változnak, és az élet megtanít a búcsúzás szépségére, a múlandóság elfogadására. 6. **A Tél Havas Fehérsége** A tél csendes fehérsége mindent beborít, és az élet lassabb ütemet vesz. A hópelyhek tánca emlékeztet arra, hogy a nyugalom és a pihenés is fontos része az utazásnak. --- Ezek a variációk különböző évszakokat és azok színeit tükrözik, bemutatva az élet sokszínűségét és változatosságát. Minden egyes szín és évszak egy újabb aspektust nyújt az élet csodájához.

Az Európai Unió új költségvetési időszakában körülbelül 450 hektár feletti területek esetében nem nyújt földalapú támogatást, míg az ennél kisebb birtokok biztosan részesülnek szubvencióban – írta Raskó György agrárközgazdász egy korábbi bejegyzésében, amelyet mi is idéztünk. Az ő véleménye szerint a 450 hektáros határon belül lévő gazdák nem kell, hogy aggódjanak. Magyarországon az átlagos családi birtok körülbelül 50 hektár, azonban a területek nagysága széles skálán mozog. Az egyéni termelők többsége 20-30 hektáros területen gazdálkodik, míg 100 hektár felett mindössze 7 ezer egyéni gazdaság működik. A tervezett 450 hektáros határ fölött pedig körülbelül ezer családi gazdaság lehet. Ezek az adatok azt mutatják, hogy a magyar gazdák 97-98 százaléka számára a jelenlegi tervek szerint biztosított a földalapú támogatás.

Related posts