Van okunk az aggodalomra az utazások során? A légikatasztrófák száma folyamatosan növekszik, és úgy tűnik, hogy minden jel arra utal, hogy komoly figyelmet kell fordítanunk a biztonságra. - Pénzcentrum


Az utóbbi időszakban számos figyelemre méltó légi baleset került a médiába, ami sokakban aggodalmat ébresztett a repülés biztonságát illetően. Miközben a közösségi platformokon egyre több drámai felvétel terjed, a statisztikai adatok nem támasztják alá, hogy a légi közlekedés veszélyessé válna. Szakértők és hivatalos források egybehangzóan arra figyelmeztetnek, hogy az elmúlt húsz év során a balesetek száma folyamatosan csökkent, míg a repülések száma drámaian megnőtt. A repülés tehát továbbra is a legbiztonságosabb módja a közlekedésnek – valójában sokkal nagyobb kockázatot jelent eljutni a reptérre, mint magának a repülésnek a megélése.

Egy jelentős légi katasztrófa után a közösségi médiában elindult egy diskurzus, amely szerint a légi balesetek egyre gyakrabban fordulnak elő. Az interneten sokkoló közeli ütközésekről készült felvételek kezdtek el terjedni, ami fokozta az emberek aggodalmát. Sean Duffy, az Egyesült Államok közlekedési minisztere, nem tétlenkedett, és megpróbálta csökkenteni a pánikot. A CBS Newsnak adott interjújában hangsúlyozta, hogy a legutóbbi légi tragédiák "rendkívül különleges" körülmények között történtek.

Duffy nyilatkozata azután hangzott el, hogy több tragikus baleset is történt a légiközlekedésben. Emlékezetes, hogy januárban Washington DC felett egy katonai helikopter és egy utasszállító repülőgép ütközött, melynek következtében 67 ember életét vesztette. Ezen felül egy másik, széles körben terjedő videó is rávilágított a helyzet súlyosságára, amelyen egy repülőgép látható, amint kedvezőtlen időjárási viszonyok között próbál meg landolni, de végül felborul Torontóban. Ez az eset még inkább fokozta a társadalom aggodalmát a légiközlekedés biztonságával kapcsolatban.

Bár a témával kapcsolatos közvélemény-kutatások számos korláttal rendelkeznek, egy friss Associated Press felmérés alapján úgy tűnik, hogy ezek a sokkoló képsorok jelentős hatással bírtak az amerikai utasok repülésbe vetett bizalmára.

A BBC Verify kutatása alapján, amely az amerikai és globális adatokat vizsgálta, egyértelmű tendencia figyelhető meg: az elmúlt húsz évben a légi balesetek száma folyamatosan csökkent. Az Egyesült Államokban a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB) 2025 január végéig terjedő adatai azt mutatják, hogy 2005 és 2024 között a légi balesetek száma visszaesett, még akkor is, amikor a repülések száma jelentős mértékben megnövekedett. A statisztikák szerint 2025 januárjában 52 baleset történt, míg egy évvel korábban 58, 2023 januárjában pedig 70 ilyen esetet jegyeztek fel.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), amely globális szinten figyelemmel kíséri a légi balesetek alakulását, megállapította, hogy a repülőgépek indulása során bekövetkező balesetek száma folyamatosan csökkent 2005 és 2023 között. Ez a tendencia biztató jele a légi közlekedés biztonságának javulásának.

Az ICAO balesetdefiníciója meglehetősen tág: nemcsak azokat az eseteket foglalja magában, ahol utasok vagy a személyzet súlyosan megsérülnek vagy életüket vesztik, hanem azokat is, ahol a repülőgép megrongálódik, javításra szorul vagy eltűnik.

A halálesetek száma szintén csökkenést mutat, bár egyes években kiugró értékek láthatók a nagyobb légi katasztrófák miatt.

2014-ben két szomorú esemény drámai módon megnövelte a halálesetek számát. Márciusban a Malaysia Airlines MH370-es járata rejtélyes módon eltűnt, miközben Kuala Lumpurból Peking felé tartott, a fedélzetén 239 utassal. Júliusban pedig a MH17-es járat, szintén egy maláj légitársaság gépe, tragikus sorsra jutott, amikor Kelet-Ukrajna felett egy orosz gyártmányú rakéta csapott le rá, ezzel közel 300 ember életét oltva ki.

David Spiegelhalter, a Cambridge-i Egyetem statisztikai professzora a sajtónak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a halálesetek számának figyelemmel kísérése gyakran szélsőséges ingadozásokat mutat, mivel egyetlen jelentős baleset is komoly eltéréseket okozhat a statisztikákban.

A véletlenszerű események nem egyenletesen oszlanak el - hajlamosak csoportokban előfordulni. Ezért úgy tűnhet, mintha a repülőgép-balesetek kapcsolódnának egymáshoz, pedig valójában nem

- fejtette ki.

A közelmúltbeli nagyszabású légi balesetek sorozata kapcsán Ismo Aaltonen, Finnország egykori légikatasztrófa-vizsgálója azt nyilatkozta, hogy ezek nem utalnak a repülésbiztonság csökkenésére.

Igazán sajnálatos, hogy ennyi eltérő baleset történt ebben az időszakban, de fontos, hogy ne vonjunk le belőle hosszú távú következtetéseket.

- hangsúlyozta. Megjegyezte, hogy vannak olyan események, mint az azeri légitársaság decemberi kazahsztáni balesete, amely egy orosz légvédelmi rakéta támadása következtében történt, és ezek a helyzetek előre nem megjósolhatók.

Marco Chan, aki korábban pilótaként dolgozott és jelenleg a Buckinghamshire New University tanáraként tevékenykedik, úgy véli, hogy a közösségi média jelentős hatással van az emberek észlelésére és világlátására.

A légi balesetek egyre nagyobb figyelmet kapnak a közösségi média platformjain

- mondta. Példaként említett egy népszerű TikTok-videót, amely egy Superman-film ikonikus részletét használja fel. A felvételen a szuperhős éppen egy repülőgép-balesetet akadályoz meg, miközben a háttérben elhangzó szöveg azt insinuálja, hogy az amerikai közlekedési miniszter távozása óta a légi közlekedés biztonsága drámaian romlott, számos katasztrófát eredményezve.

A Boeing 737 Max légijárművel kapcsolatos botrányok, különösen a 2024 januárjában bekövetkezett ajtókilökődés miatt végrehajtott vészleszállás, tovább fokozta a repülésbiztonsággal kapcsolatos aggályokat. Ezek az incidensek nem csupán a Boeing hírnevét sújtották, hanem a részvényárfolyamát is jelentős mértékben befolyásolták. Ennek hatására egyes utasok úgy döntöttek, hogy bojkottálják a gyártó repülőgépeit, ezzel is kifejezve bizalmatlanságukat a márkával szemben.

A szakértők kiemelik, hogy minden egyes súlyos légi balesetet részletesen megvizsgálnak. Az újonnan szerzett információkat beépítik a pilótaképző szimulátorokba, így biztosítva, hogy a személyzet megfelelő felkészültséggel rendelkezzen hasonló szituációk kezelésére.

Ha megnézzük a mai szimulátorokat, annyira fejlettek, hogy szinte olyanok, mint az igazi repülőgépek

- tette hozzá Aaltonen. A légügyi hatóságok ezenkívül szigorú büntetéseket is alkalmazhatnak a biztonsági előírások megsértésekor, amelyek magukban foglalhatják a pénzbírságokat, az engedélyek felfüggesztését vagy a működési korlátozásokat.

Mindezeket figyelembe véve a légi közlekedés még mindig a legmegbízhatóbb és legbiztonságosabb módja a közlekedésnek.

Az Egyesült Államok közlekedési minisztériumának statisztikái alapján 2022-ben a közlekedéshez köthető tragédiák túlnyomó többsége, több mint 95%, közúti balesetekből eredt. Ezzel szemben a légi közlekedéshez kapcsolódó halálesetek aránya mindössze 1% alatt maradt.

Related posts