Sg.hu - Az Európai Unió határozottan elutasítja azt az állítást, miszerint a büntetései valójában az amerikai informatikai vállalatok által fizetendő adók lenne.
Az uniós törvényhozók nonszensznek tartják az IT-szabályozással kapcsolatos amerikai kritikákat és szerintük megalapozatlanok azok az állítások, amelyek szerint az uniós technológiai törvények valójában az amerikai vállalatokra kivetett adót jelentenek.
Számos amerikai vállalat az Európai Unió szabályozásainak enyhítését sürgeti, ezért egy csoport uniós törvényhozó levélben fordult az Egyesült Államok vezető tisztviselőihez. A levél célja, hogy visszautasítsa azokat a vádakat, amelyek szerint az EU a legújabb digitális versenyszabályokat az amerikai technológiai óriáscégek ellen irányuló tisztességtelen intézkedésekre használja fel. A dokumentumot szerdán juttatták el Pamela Bondi, az amerikai igazságügyi minisztérium főügyészéhez, valamint Howard Lutnick kereskedelmi miniszterhez. Az uniós képviselők arra szólították fel az Atlanti-óceán mindkét oldalán működő szabályozó hatóságokat, hogy együttműködjenek az informatikai óriásokkal szemben hozott intézkedésekben.
A levélben megfogalmazottak szerint, figyelembe véve, hogy közös értékeink alapvető szerepet játszanak a tisztességes verseny és az innováció elősegítésében, elengedhetetlen, hogy erőfeszítéseinket összehangoljuk a domináló digitális platformok által felvetett kihívások kezelésére. Ezt a kilenc európai parlamenti képviselő, köztük Stephanie Yon-Courtin francia és Andreas Schwab német politikus is hangsúlyozza. A levélben említik, hogy az EU digitális piacokról szóló jogszabálya - amely alapján a Bizottság tavaly nyomozást indított az Apple, a Google és a Meta ellen - nem csupán az amerikai vállalatokat célozza meg. Kiemelik, hogy a Booking.com, amely a Booking Holding európai ága, valamint a TikTok, a kínai ByteDance tulajdonában lévő platform is a vizsgálatok alá esik. Érdemes megjegyezni, hogy a Booking.com Hollandiában működik, míg a TikTok Kínából indult.
A levélből kiderül, hogy számos amerikai vállalat örömmel fogadta a szabályozások életbelépését, és aktívan lobbizik a törvény betartásáért, különösen a nagy technológiai cégekkel szemben. Például az Epic Games, a Fortnite mögött álló fejlesztő, olyan alternatív alkalmazásboltokat tervez, amelyek az Apple és a Google platformjainak konkurenciáját jelenthetik az európai iPhone-okon és Android készülékeken. Emellett a DuckDuckGo, az adatvédelemre fókuszáló amerikai keresőmotor, nemrégiben közösen írt alá egy levelet az EU legfontosabb verseny- és technológiai hatóságainak, kérve őket arra, hogy vizsgálják meg a Google működését, mivel szerinte a cég megsérti a Digitális Piacokról szóló törvény (DMA) keresési adatok megosztására vonatkozó szabályait. A DuckDuckGo alternatívát kínál a Google alapértelmezett keresőmotorja és Chrome böngészője helyett az Android telefonok felhasználói számára.
Az uniós törvényhozók hangsúlyozták, hogy a Netflix, a Disney és más streamingplatformok, melyeket jelenleg az Apple és a Google magas alkalmazásbolt-díjai sújtanak, szintén jelentős előnyöket élvezhetnének a Digitális Piacok Törvénye (DMA) által előmozdított tisztességesebb versenyhelyzetből. Emellett kiemelték, hogy számos amerikai startup számára is új bevételi lehetőségek nyílhatnak meg az EU piacán, amennyiben a technológiai óriások betartják a jogszabályi kereteket.
Az Európai Unió tisztviselői egyre fokozódó nyomás alatt állnak az Egyesült Államok részéről, hogy indokolják az újonnan bevezetett jogszabályokat, például a digitális piacokról szóló törvényt. Ez a jogszabály a világ legnagyobb technológiai óriásait, mint az Apple, a Google és a Meta, "kapuőrökként" azonosítja. A törvény értelmében ezek a cégek jelentős hatalommal bírnak a digitális kereskedelem kulcsfontosságú területein, például a keresőmotorok, alkalmazásboltok és közösségi platformok működésében. A törvény célja, hogy világosan meghatározza, mi az, ami megengedett és mi az, ami tilos, így megakadályozza a nagyvállalatokat abban, hogy előnyben részesítsék saját termékeiket és szolgáltatásaikat a kisebb szereplők kínálatával szemben. Amennyiben a cégek megszegik ezeket a szabályokat, komoly következményekkel kell számolniuk: a büntetések akár éves globális bevételük 10%-át is elérhetik, míg a visszaeső jogsértések esetén ez az arány 20%-ra is nőhet.
Az egyre fokozódó digitális uniós szabályozás a Trump-kormányzat nemtetszését is kiváltotta, amely a múlt hónapban utasította az amerikai hatóságokat, hogy alaposan vizsgálják meg azokat a rendelkezéseket, amelyek meghatározzák, hogyan léphetnek kapcsolatba az amerikai cégek a fogyasztókkal az EU területén. Jim Jordan, az amerikai képviselőház igazságügyi bizottságának elnöke februárban arra kérdezett rá Teresa Riberánál, az EU versenyjogi végrehajtójánál, hogy milyen módon kívánja biztosítani a Digitális Piacokról szóló törvény (DMA) végrehajtását, kijelentve, hogy a szabályozás láthatóan igazságtalanul célozza meg az amerikai vállalatokat. Jordan március 10-ig adott határidőt Riberának, hogy tájékoztassa a bizottságot a törvény alkalmazásáról. Az uniós törvényhozók levelükben hangsúlyozták, hogy „a DMA célja egy versenyképes ökoszisztéma kialakítása, ahol az innovatív vállalatok — függetlenül attól, hogy amerikaiak, európaiak vagy más országokból származnak — szabadon fejlődhetnek, anélkül, hogy a piaci részesedés stagnálása miatt hátrányos helyzetbe kerülnének.”