Fedezd fel a megváltás történelmi dimenzióit Várnai Jakab ferences rendi szerzetessel készült exkluzív interjúnkban! A beszélgetés során Jakab atya mélyrehatóan osztja meg tapasztalatait és nézeteit a hit erejéről, valamint a megváltás folyamatáról, amely
A ferencesek egykori központja, az Utolsó Vacsora Terme, immár ötszáz éve az Oszmán Birodalom uralma alá került. 1936-ban azonban a ferenceseknek sikerült újjáéleszteniük jelenlétüket a területen, és létrehoztak egy kis rendházat, amely lehetőséget biztosít a zarándokok számára, hogy részt vegyenek a szentmiséken. Jelenleg hat szerzetes él a rendházban, amely Jeruzsálem óvárosának külső részén található, csupán néhány lépésre a Sion-kaputól.
Ön a közösség vezetője. Egy magyar szerzetes hogyan kerülhet jeruzsálemi szolgálatra?
A Szentföldön jelenleg 270 ferences testvér él, közülük kétharmaduk itt, a helyszínen lépett be a rendbe. Mi, kilencvenen, más településekről érkeztünk, hogy különböző időtartamú szentföldi szolgálatot vállaljunk. Ez a megoszlás már másfél évszázada fennáll, korábban a ferencesek többsége különböző helyekről érkezett, azonban mára saját nevelési rendszer kialakulásának szemtanúi lehetünk. A Szentföld a ferencesek központi missziója, és a rend célja, hogy a világ minden tájáról érkezzenek ide ferencesek, gazdagítva ezzel közösségünket.
A zarándokok száma, különösen az indonéz közösségből, évről évre emelkedik, ezért a Szentföldi Ferences Kusztódia, amely a ferences rend szentföldi képviseletét látja el, már hosszú ideje aktívan támogatja az indonéz ferencesek bevonását. Céljuk, hogy ők legyenek a zarándokok kísérői és vezetői. A vezetőség folyamatosan dolgozik azon, hogy a csapat összetételét változatosabbá tegye, de a leglényegesebb tényező, hogy elegendő létszámmal rendelkezzenek. Sajnos, a rend létszáma már hat évtizede folyamatosan csökken. Ugyanakkor vannak olyan világjárások, ahol bővülés tapasztalható, és világosan látszik, hogy ezeket a növekvő közösségeket támogatnunk kell a jövő érdekében.
Ön tehát a közösségvezetői feladatai mellett tanítói szerepet is vállal.
A vezetés olyan sok időt nem igényel, és most nincsenek zarándokok sem, az élet leegyszerűsödött. Azt is hozzá kell tennem, hogy a közösségem tagjai vagy velem egykorúak, vagy nálam idősebbek, előttem érkeztek a Szentföldre, úgyhogy sok újat én már nem tudok mondani nekik. Tehát felfoghatjuk úgy is, hogy ez egy fél állás, a másik pedig a teológiai tanítás.
Mióta tartózkodik a Szentföldön? Jellemzően mennyi időt szokott eltölteni egy-egy misszió keretein belül?
Négy éve vagyok itt, s hogy meddig tart, az mindig az elöljárókkal való dialógus során alakul ki.
A Szentföldhöz való kötődése azért már korábban is megmutatkozott, hiszen könyve jelent meg 800 éve a Szentföldön címmel, ami a ferencesek itteni történetét dolgozza fel. Az érdeklődése tehát adott volt és pár éve jött ez a lehetőség?
Ezt az élet hozta, 2015-ben ugyanis a rendfőnök, a minister generalis kinevezett engem vizitátornak, amolyan ellenőrnek. Az egyéves szolgálat alatt végigjártam az összes itteni rendházat és elég jól megismertem az életüket. Mindaz, amit láttam és tapasztaltam, nyomot hagyott és dolgozott bennem. Rögzült a kép, hogy szép és méltó ferences élet az, amit itt folytatnak. 2020-ban pedig jelentkeztem, hogy szeretnék ennek az életnek a részese lenni. Ekkor járt le egy szolgálatom (a budapesti Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola rektora volt - a szerk. megj.), és alkalmas volt az időpont, hogy ezt a lépést megtegyem.
Amikor végre megérkezett, biztos vagyok benne, hogy a hely varázsa mélyen megérintette a lelkét.
Sokan csupán egy vagy legfeljebb két hétre látogatnak el a Szentföldre, és ez az időszak különleges élményekkel teli. Az első héten szinte tapinthatóvá válik a Biblia világának varázsa; minden lépésünk során érezzük, hogy olyan helyeken járunk, ahol valaha Jézus is megfordult. Azonban, ha valaki hosszabb időt tölt itt, a mindennapi élet apróbb gondjai, mint például a busz érkezése, könnyen elvonhatják a figyelmet a csodás helyszínekről. Így előfordulhat, hogy a szívünk mélyén tudjuk, hogy ott az Olajfák-hegye, ahol Jézus imádkozott, de a buszmegállóban töltött várakozástól elfelejtjük, miért is vagyunk valójában itt.
Nem arra fókuszál, hogy az apostolok valaha is végigjártak ezeken a köveken, hanem inkább arra, hogy most éppen vizesek, és ez bizony tönkreteszi a cipőmet. Miért éppen most kellett ezt a vízzel öntözni? A banalitás idővel csak egyre inkább előtérbe kerül.
Ez egy tipikusan emberi tapasztalat, de ilyenkor fontos megállni, és figyelmet szentelni az imádságnak, amelyet rendszeresen elmondunk. Ez a gyakorlat segít minket visszavezetni az evangélium jelenlétébe, és mélyebb kapcsolatot teremt a hitünkkel.
Az Eucharisztia szentsége itt, az önök mellett található teremben indult útjára, és azóta már a világ minden táján elérhetővé vált. Mondhatjuk, hogy egy globális közösség középpontjában állnak?
Igen, pontosan így van, ahogy mondja. Szervezetileg, adminisztratív szempontból ennek semmilyen jelentősége nincs, de spirituálisan érezzük, a megilletődött zarándokokon látjuk ezt a hatást. Ez a kápolna befogadja a zarándokokat, hogy misézhessenek az Utolsó Vacsora Terme mellett. Megvan a számítógépes foglalási rendszer, hogy egy órányi időre kié a kápolna.
Ha élhetek a profán kifejezéssel, ez a prémium bónusza ennek a helynek egy hívő ember számára.
Ez így van, és csak azt tudom hozzátenni, hogy ennek van egy éltető ereje is. Valaminek a középpontjában érzi magát az ember, azon a helyen vagyok, amelyre a világon az összes szentmise utal és egy szálon idekötődik. Sőt, amit katolikus hívő ritkán szokott átgondolni, hogy minden úrvacsora is ide kötődik, minden fajta reformáció úrvacsorája is, de említhetem az ortodox vagy keleti egyházat is. Valóban központi ez a hely.
Ha jól gondolom, a pünkösd, amikor a Szentlélek leszállt, szoros kapcsolatban áll az utolsó vacsora helyszínével. A Jézus követői által alkotott egyházakban talán nem is létezik még egy ennyire meghatározó színhely.
Így van, a háborús helyzet következtében jelenleg nem érkeznek zarándokcsoportok. A legtöbb légitársaság felfüggesztette járatait, és az utazási irodák is elkerülik a területet a biztonsági kockázatok miatt. Csak ritkán fordul elő, hogy egy kisebb csoport ellátogat ide.
Egyébként karácsony környékén a Szentföldön jellemzően csökken a zarándokok száma. Ez talán illúzióromboló, de itt nem karácsony környékén van a legtöbb zarándok, mivel nagyon sok ember szeret otthon ünnepelni, ami teljesen érthető is. Ha jönnek is karácsonykor, inkább a közeli Betlehem felé veszik az útjukat.
A karácsony varázslatos atmoszférája, a szeretet és a családi összetartozás érzése, valamint a gyönyörű fények és díszek valóban képesek elbűvölni nemcsak a hívőket, hanem más embereket is. Ebből a különleges időszakból fakadóan sokan vonzódnak az ünnephez, függetlenül vallási háttérüktől. Az ünnep szimbolikája és a benne rejlő értékek – mint a jóság, a megbocsátás és az együttérzés – talán felkeltik az érdeklődést a kereszténység iránt, és elgondolkodtathatják az embereket a spiritualitás mélyebb dimenzióiról. A karácsony tehát nemcsak egy vallási esemény, hanem univerzális emberi érzéseket is közvetít, amelyek képesek összekötni különböző kultúrákat és hitrendszereket.
Erről nem állnak rendelkezésemre adatok, de engem még senki nem keresett meg karácsony után, hogy az ünnep láttán feltámadt benne az érdeklődés. Inkább arról az oldalról közelíteném meg, hogy mi folyik itt a Szentföldön. Arra gondolok, hogy minden vallás és felekezet - amelyek a különbözőségeik ellenére együtt kell, hogy éljenek - a maga sajátosságait, néha akár mulatságos sajátosságait is rendkívüli módon hangsúlyozza.
A katolikus liturgia hagyományait tiszteletben tartva nem csupán a betlehemeket állítjuk fel, hanem a keresztény negyed főutcáján egy varázslatos karácsonyi vásárt is életre hívunk. Itt a piros csúcsos, fehér bojtos Mikulás-sapka válik a figyelem középpontjává, vonzó színt és vidámságot csempészve a téli ünnepi forgatagba.
Főleg a fiatalok tartják fontosnak, hogy hordják, mert ez az ő megkülönböztető jelük. Szokatlan látvány, hogy az itt dolgozó ázsiai vendégmunkások ilyenkor zarándoklatot tartanak, és több száz férfi Mikulás-sapkával a fején vonul Betlehembe. Hiba lenne azt mondani, hogy ez giccs, vagy rászólni, hogy ne csinálja, hiszen ez egy jel, ami megkülönbözteti őt, és ezért ragaszkodik hozzá.
Amikor ön megérkezett az új szolgálati helyére, a liturgiában vagy magában a karácsony megünneplésében találkozott a miénktől eltérő szokásokkal?
Mindig is tudtam, hogy a Szentföldön az egyháznak megvannak a maga különleges vonásai, régi hagyományokkal, amelyek többnyire a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódnak. Az igazi sokszínűség azonban a zarándokok sokféleségében mutatkozik meg. Hihetetlen élmény és néha igazi csodálkozás látni, hogy mennyiféle megközelítése létezik a kereszténységnek, miközben mindez mégis egy közös egyházban valósul meg. Például, egy nap alatt tíz különböző csoport ünnepelhette ugyanazt a szentmisét: az egyik csoport, mintha kőből lenne, szinte mozdulatlanul ült, míg egy másik majdnem táncra perdült az örömtől. Volt, aki szépen együtt énekelt, míg a következő csoportnál annyira hamisan szóltak a dallamok, hogy alig tudtuk megállni a nevetést. Ez a kulturális sokszínűség csodálatosan gazdagítja az élményt, és különösen megható érzés átélni mindezt egy ilyen szent helyen.
Ha elhanyagoljuk a zarándokok tapasztalatait, és a katolikus egyház egészét nézzük, érdemes megfontolni, hogy milyen perspektívából szemlélhetjük a helyzetét és jövőbeli lehetőségeit. Profánabb szavakkal élve: vajon a mai modern világban mennyire elterjedt a hit Istenben és Jézusban? Mennyire releváns ez a hit a mai emberek életében, és milyen kihívásokkal néz szembe a katolikus egyház a folyamatosan változó társadalmi környezetben?
Semmilyen körülmények között nem szabad túlzásba vinni azt a szűk perspektívát, amely az egyház valóságára tekintve előttünk áll. Kétségtelen, hogy észlelünk olyan jeleket, amelyek aggasztóak, ugyanakkor akadnak olyanok is, amelyek reményre adnak okot. Például nyilvánvaló, hogy a spanyol, belga, német és észak-amerikai közösségek tagjainak átlagéletkora lényegesen magasabb, mint azoké, akik Európán kívül élnek.
A nemzetek felsorolásából a magyar véletlenül maradt ki, vagy esetleg más ok húzódik a háttérben?
Azért maradt ki, mert a magyar csoportok száma rendkívül alacsony. Annyira csekély, hogy ebből tényleg nem lehet megbízható következtetéseket levonni. Úgy érzem, hogy a magyar zarándokok jönnek majd, csupán lehet, hogy hozzánk nem érkeznek el.
Reméljük, hogy ez az interjú segíthet abban, hogy a felvidéki magyarok jobban megismerjék ezt a lehetőséget, különösen a közelgő zarándoklatok résztvevői számára. Külön öröm, hogy egy magyar közösségvezető is részt vesz az eseményen, ami még inkább hozzájárulhat a közösség összetartásához!
Természetesen! Íme egy egyedi változat: "Legyen így!"
Az önök közössége hogyan ünnepli a karácsonyt?
Az életkor előrehaladtával különböző módon ünnepeljük a szentestét: míg egyesek otthon, saját meghitt környezetükben töltik az estét, mások inkább Betlehem varázslatos helyszínére látogatnak. Mi itt, a közösség szívében, szentmisét és zsolozsmát tartunk, hogy együtt élvezzük a közös ünneplést. Ez az este tele van meghittséggel, és bár szerényebb körülmények között zajlik, mint egy nagy plébániatemplomban, mégis a közösség ereje és a szeretet mindennél fontosabb.
A karácsony nem csupán az ünneplés ideje, hanem a béke és a harmónia szimbóluma is. Egy régi tévéműsor címét felidézve kérdezem: Vajon elérhetjük-e a békét az olajfák árnyékában?
A bizonytalanság légköre mindennapjainkat hatja át. Olyan érzés, mintha egyik pillanatról a másikra kellene navigálnunk, és a tervezés szinte lehetetlenné vált. Jeruzsálem eddig érinthetetlen maradt a közvetlen támadásoktól, köszönhetően a vaskupola védelmének, amely megóvta a várost a legrosszabbtól.
Tájékozódni az itteni újságok angol nyelvű portáljairól tudunk. Azt látjuk, hogy több fronton folyik a háborúskodás a különböző arab csoportok és Izrael között, de az izraeli társadalom is mélységesen megosztott.
A mély társadalmi megosztottság sajnos egyre inkább jellemzővé válik az egykori keleti blokk országainak életében. Az emberek közötti feszültségek és ellentétek növekedése aggasztó jelenség, amely kérdéseket vet fel a közösségi összetartozásról. Az egyház és az ima talán olyan utakat kínálhat, amelyek segíthetnek ezen problémák kezelésében, és visszaadhatják a reményt a társadalom számára. Képesek lehetünk-e közösen megkeresni a válaszokat, és megtalálni a harmóniát a különbözőségek ellenére?
Az imának mindig vannak távlatai. Az imával a keresztények minden korban hozzájárultak a társadalom békéjéhez függetlenül attól, hogy a konkrét kérdésekben mi lenne a megoldás. Azt azért tudni kell, hogy itt a Szentföldön az összes keresztény felekezetű együttvéve sem teszi ki az egész társadalom 2 százalékát.
Számomra különösen figyelemre méltó tapasztalat, hogy a társadalmi dinamika itt jelentős mértékben a zsidó közösség kezében van, miközben egy erős muszlim vallású arab csoport is jelen van. Ezzel szemben a kereszténység nem játszik szerepet a közügyek alakításában. Mi, mint látogatók, igyekszünk vonzóvá tenni a Szentföldet a turisták számára, ami örömet okoz számukra, de a társadalom működésével kapcsolatban sosem kérdezik meg a véleményünket. Amikor valamilyen társadalmi esemény zajlik, az egyházhoz senki sem fordul, hogy kikérje a véleményét erről.
Igen, az egyes vallások között valóban élnek kölcsönös kapcsolatok. Sok esetben a különböző vallási közösségek képviselői részt vesznek egymás ünnepein, és ezzel kifejezik tiszteletüket a másik hit iránt. Az ilyen találkozók nemcsak a vallási toleranciát erősítik, hanem lehetőséget adnak a párbeszédre és a közös értékek felfedezésére is. Az üdvözlések és a közös ünneplések hozzájárulnak ahhoz, hogy a különböző vallások közötti feszültségek csökkenjenek, és a közösségek közötti megértés növekedjen.
Ez a jelenség elsősorban a keresztény közösségek körében figyelhető meg, ahol az Ordináriusok Tanácsa koordinálja a tevékenységeket. Mivel a latin, ortodox és örmény karácsony időpontjai eltérnek egymástól, így lehetőség nyílik arra, hogy a hívők kölcsönösen kifejezzék jókívánságaikat. Mi látogatjuk őket, ők pedig eljönnek hozzánk, és ennek megvan a maga megszokott menete. A zsidó és muszlim közösségekkel való kapcsolatok azonban bonyolultabbak, bár mindkét vallásban találhatunk jó szándékú és nyitott szívű embereket, akikkel érdemes párbeszédet folytatni. Vannak konkrét példák ezekről a kapcsolatokra, de a hagyományos együttműködés még nem alakult ki.
Kedves Olvasók! Ahogy a karácsony fényei beragyogják a világot, egy különleges üzenet érkezik a Szentföldről, ahol a történelem és a hit találkozik. Ezen az ünnepen emlékezzünk arra, hogy a szeretet és az összetartozás a legnagyobb ajándék, amit adhatsz és kaphatsz. Legyen ez az időszak a béke, a megújulás és a remény időszaka! Ahogy a pásztorok és a három királyok is követték a csillagot, úgy mi is keressük az utat a szívünkben, hogy megtaláljuk a valódi jelentését ennek a szent időnek. Kívánom, hogy a karácsony varázsa minden otthonba eljusson, és hogy a szeretet fénye minden szívben ragyogjon. Legyünk egymás támasza, és osszuk meg a boldogságot, hiszen együtt vagyunk igazán gazdagok. Áldott, békés karácsonyt kívánok mindenkinek! Szeretettel, [Neved]
A Szentföld karácsonyi üzenete a megtestesült Isten valóságának mélységét hordozza. Jézus egy különleges pillanatban lépett a történelem színpadára, amely nem csupán egy esemény, hanem az isteni és emberi találkozás csodája. Gyakran halljuk, hogy Isten emberré lett, és bár ez a kijelentés igaz, sokszor túlzottan elvontnak tűnik, és eltávolít minket a lényegétől. Fontos, hogy megértsük, ez a történelemformáló esemény mindenki számára személyes üzenetet hordoz, amely az emberi lét, a szeretet és a remény mélységeibe vezet.
Természetesen, szívesen segítek egyedi önéletrajz (CV) szöveg megalkotásában! Kérlek, írd le, hogy milyen információkat szeretnél belefoglalni az önéletrajzodba, például: 1. Személyes adatok (név, elérhetőség) 2. Szakmai tapasztalat (munkakörök, cégek, időtartam) 3. Tanulmányok (iskolák, végzettségek) 4. Készségek (nyelvtudás, számítógépes ismeretek stb.) 5. Egyéb információk (önkéntesség, hobbik, érdeklődési kör) Ezek alapján tudok segíteni egyedi megfogalmazásban!