Még inkább felpörögtek az események a már eleve kiemelkedően gyors Forma-1-es pályán!
A pilóták már tavaly sem tudtak megbirkózni a kihívásokkal – akadt, aki inkább lemondott a versenyről – a Katari Nagydíjon. Idén viszont úgy tűnik, hogy jóval gyorsabb tempóval róják a köröket a Lusail-i pályán. Ennek ellenére valószínűleg ezúttal nem fognak komoly nehézségekkel szembesülni.
A tavalyi Katari Nagydíj úgy vonult be a történelembe, mint a modernkori Forma-1 fizikálisan egyik legmegterhelőbb versenye. Noha az idén nem kell ilyesmire számítani, mivel a futam október elejéről átkerült november végére - azaz jó 20 fokkal hűvösebb van -, illetve a Pirelli is módosított a gumijain, ezért tavallyal ellentétben az idén kell majd menedzselnie az abroncsokat a pilótáknak, és nem rövid, a 2000-es évek eleji F1-et idéző sprintekből fog majd állni a verseny, azért a tempó most is óriási, sőt!
Az autók továbbra is szédületes sebességre képesek a szinte kizárólag gyors és középgyors kanyarokból álló luszaili versenypályán, és ez az idei évre még inkább igaz, hiszen a teljesítményük jelentősen feljavult a tavalyihoz képest. A sprintidőmérőt 2023-ban Oscar Piastri 1:24.454-es idővel zárta, míg idén Lando Norris elképesztő 1:21.012-es eredménnyel diadalmaskodott, ami egy lenyűgöző, 3,4 másodperces előrelépést jelent. Ebből a javulásból a kanyarokban elért tempó teszi ki a legnagyobb részesedést, így a már tavaly is kiemelkedő kanyarsebesség még tovább nőtt, ezzel még komolyabb fizikai megpróbáltatások elé állítva a versenyzőket.
Sisakba hányó, elájuló és mentőautóra boruló pilóták – a Katari Nagydíj igazi rémálomként vonult be a motorsport történelembe.
"Annyira gyors ez a kör, hogy úgy érzem, ez a szezon leggyorsabb pályája. Az utolsó szektorban csak túlélünk az autóban" - mondta Norris, később hozzátéve, hogy "Én is szenvedek, de néhány másik autó közel áll ahhoz, hogy az utolsó szektor legtöbb kanyarjában padlógázon menjen, ami elég szép teljesítmény. Úgyhogy gyorsnak érződik, és amikor annak érezzük, akkor nagyon gyorsnak kell lennie."
Különösen a tripla jobbos szekció, azaz a 12-es, 13-as és 14-es kanyarok során a pilóták számára elengedhetetlen a koncentráció, mivel ez a tempó még az autók működését is zavarba hozhatja. Ezt tapasztalta meg George Russell az utolsó Q3-as körében. "Ez a pálya egyik legjobb helyszíne, amikor megtalálod a ritmust, hiszen annyira gyors. Az utolsó körömben először mentem át padlógázon a gyors szakaszon, ami kissé összezavarta a motort. Nem tudom, mennyit veszítettem, de a [14-es] kanyar kijáratánál az energia-visszanyerő rendszer jelentős mértékben elkezdett visszatölteni, mivel padlógázon vágtam át a kanyaron. Kissé frusztráló volt, hogy sikerült padlógázt adnom, és ennek ellenére rengeteg tempót veszítettem a kijáraton."
Russell nem mélyedt bele a részletekbe, de valószínű, hogy a W15-ös nem volt tisztában azzal, hogy a pálya melyik szakaszán tart éppen, mivel Russell addigra már felengedte a gázt azon a részen.
A képernyőn keresztül is rendkívül fürgék a 13-as és 14-es kanyarban!
A pálya vonalvezetése és a kanyarok dizájnja az elmúlt évhez képest változatlan maradt, csupán néhány helyen kavicságyat telepítettek a pályaszélesítés megakadályozása érdekében, és több kerékvetőt is laposabbá alakítottak. Tehát nem ebben a változásban kell keresni a gyorsulás okát. Sokkal inkább más tényezők összjátékának köszönhető a több mint 3 másodperces időjavulás. Az egyik kulcsfontosságú tényező az új aszfalt, amely a tavalyi verseny előtt került a pályára, és azóta egy év alatt sokkal tapadósabbá vált. Emellett a hűvösebb hőmérséklet is szerepet játszik, mivel a hidegebb levegő sűrűsége kedvezően hat a motorok teljesítményére és az autók aerodinamikai tulajdonságaira.
Igazán lenyűgöző élmény volt, de részben vártuk is ezt az eredményt. Simone Berra, a Pirelli főmérnöke az Autosportnak elmondta, hogy 1:21.7-es köridőt szimuláltak, így nem voltunk túl távol a valóságtól, de végül a versenyzők még ennél is gyorsabbak lettek. A pálya állapotának javulása valószínűleg hozzájárult ehhez, hiszen sokkal jobb a helyzet a tavalyihoz képest, ami magasabb tapadási szintet eredményezett. Ráadásul jelenleg az F2 és az F1 Academy csapatai, valamint Porschék is köröznek, ami természetesen segít a pálya felgumizásában. Továbbá a tavalyihoz képest 20 fokkal alacsonyabb hőmérséklet is jelentős hatással bír.
Ezen kívül érdemes megemlíteni a szélviszonyokat is, amelyek az idei évben kedvezőbbek a tavalyihoz képest, mind erősségükben, mind irányukban. Ez a pilóták számára könnyebbséget jelent, mivel a kanyarokban a széllökések nem okoznak olyan mértékű zűrzavart az autók viselkedésében. Továbbá, a Forma-1 világában egy esztendőnyi fejlesztés is komoly előnyöket hozhat, Berra szerint ez átlagosan több mint fél másodperces gyorsulást jelenthet. "Az elmúlt év hatásai is érezhetők. Általában 7-8 tizedmásodperces gyorsulást tapasztalunk, így ha mindent figyelembe veszünk, megkapjuk ezt a rendkívül gyors köridőt."
A javulás jelentős részét pedig a kanyarokban láthatjuk, a Russell által az utolsó körében padlógázon teljesített 14-es kanyarban például Norris az idén 20-25 km/órával nagyobb tempóval ment át, mint Piastri a tavalyi sprintpole-t érő köre alatt. Az észvesztő tempó pedig csak tovább fog nőni a magyar idő szerint szombat este 7 órakor kezdődő időmérőn, hiszen a pálya állapota folyamatosan javul a hétvége előrehaladtával.