Feltárult, hogy milyen gondolatok kavarognak a magyarok fejében, miközben az úszás örömeit élik át.


Bár az úszás jótékony hatásait senkinek sem kell különösebben bemutatni, sokan mégis csupán a nyári hónapok kezdetén mernek belevágni ebbe a sportágba. Egy friss kutatás során a hazai úszók tapasztalatait és motivációit vizsgálták, hogy feltérképezzék, milyen pozitív élettani hatásokat élnek át, és mi vagy ki inspirálja őket a vízben való mozgásra. Érdekes eredmények születtek, amelyek között az is szerepel, hogy az úszók közel felének a hosszabb távok teljesítése közben a napi teendői járnak a fejében.

A 43. LIDL Balaton-átúszás kiemelt partnere, a Yettel, valamint a rendezvényt lebonyolító Budapest Sportiroda (BSI) közösen végeztek egy felmérést, amelyben a hazai úszóközösség szokásait vizsgálták. Az eredmények szerint a résztvevők közel kétharmada legalább hetente rendszeresen vízbe merül, míg egyharmaduk többször is ellátogat az uszodába egy héten. Az úszáshoz alkalmazott technológiák terén a válaszadók több mint fele okos- vagy sportórát használ, ám a vízálló fülhallgatók és az AR úszószemüvegek még nem váltak széles körben elterjedtté.

A válaszadók tapasztalatai alapján a rendszeres úszás számos jótékony hatással bír, amelyek közül kiemelkedik a sport stresszoldó és hangulatjavító hatása, amelyet a résztvevők 76%-a érzékelt. Ezen kívül a fizikai erőnlétük 68%-ának javulásáról számoltak be, míg 61%-uk az állóképességük növekedéséről tett említést. Érdekes módon, a válaszadók 29%-a tapasztalt enyhülést hát- vagy ízületi fájdalmaikban. Továbbá, a kitöltők egynegyede arról számolt be, hogy javult a testtartása, az alvásminősége, és könnyebben tudta szabályozni a testsúlyát is.

A kutatás során arra is kíváncsiak voltak, hogy az úszók milyen gondolatokkal töltik el a hosszabb távok teljesítése közben. A válaszadók többsége, 53%-uk, a megtett távolságot vagy a köröket számolja, míg 49% a technikai részletekre és a légzésre összpontosít. Emellett 46% olyan is akadt, aki egyszerűen csak ellazul, és élvezi a mozgás örömét. Érdekes módon a kitöltők 40%-a a jövőbeli feladataira gondol, például a családdal és barátokkal kapcsolatos teendőkre, munkahelyi kötelezettségekre, valamint egyéb elintéznivalókra.

Az életkorok alapján megfigyelhető, hogy a 40-59 éves korosztály tagjai jellemzően a természet szépségeire, a táj csodáira és a mozgás örömére helyezik a hangsúlyt. Ezzel szemben a 39 év alatti fiatalok inkább a megtett távolságokat mérik vagy a rájuk váró feladatokra koncentrálnak. A válaszadók 10%-a már a jutalomlángos gondolatával játszik, azon töprengve, hogy úszás után mit szeretne azonnal enni vagy inni. Ugyanakkor ugyanez az arány mutatkozik meg abban is, hogy sokan elgondolkodnak azon, miért is döntöttek a versenyre való nevezés mellett – ez főként a női és harminc év alatti válaszadók körében figyelhető meg.

A felmérés külön figyelmet szentelt azoknak, akik szándékukban áll részt venni az idei Balaton-átúszáson. A legkedveltebb táv továbbra is a hagyományos 5,2 km-es teljes Balaton-átúszás, de a résztvevők számára alternatív lehetőségek is kínálkoznak: a 2,6 km-es féltáv úszás mellett akár SUP-on is teljesíthetik a kihívást.

A jelentkezők kétharmada már nem az első alkalommal teljesíti a kihívást. Hogy miért vesznek részt az eseményen, akár második, harmadik vagy sokadik alkalommal? Az úszók háromnegyede személyes kihívásnak tekinti a megmérettetést. Emellett sokan azért indulnak, mert már korábban is teljesítették (36%) a távot, motiválja őket abban, hogy rendszeresen sportoljanak (34%) vagy szimplán szeretik a Balaton környezetét (33%). Emellett többen az egészségmegőrzés miatt ússzák át a tavat (31%) - ez utóbbi inkább a 40 év felettieknél jellemző - vagy mert szeretnek sporteseményeken részt venni (30%). Érdekesség, hogy míg a sporteredmény javítása jellemzőbb a férfiaknál, a nők inkább csak "kipróbálnák magukat egy hosszabb távon".

Bár a válaszadók 80%-a saját belső motivációját használja fel a Balaton-átúszásra való felkészülés során, a kitöltők többsége számára lényeges, hogy legyenek körülöttük olyanok, akik szurkolnak nekik. A résztvevők 30%-át a családtagjaik, míg 20%-át a barátaik bátorítják a kihívás teljesítésére. A cél elérése után is fontos számukra az élmény megosztása: a válaszadók 40%-a először a párjának, 31%-a pedig a szüleinek vagy gyermekeinek számolna be a tapasztalatairól. Érdekesség, hogy minden tizedik úszó a partra érkezéskor azonnal a közösségi médiában osztaná meg a hírt, ezzel is dokumentálva az élményt.

Bár nem mindenki elsőként, de a kitöltők jelentős része szívesen megosztja mobilon keresztül a teljesítményét másokkal. A legnépszerűbb platformok közé tartozik a Facebook vagy az Instagram, ahol a válaszadók 42%-a posztolna. Ezen kívül 38%-uk választaná a mobil- vagy videóhívást, míg 29% inkább a Facebook- vagy InstaStoryban osztaná meg élményeit. Szöveges üzenetküldő alkalmazást pedig a kitöltők 28%-a használna erre a célra.

Related posts