"Fontos, hogy egy kis hiba vegyüljön a képbe."

"Hagyd kint a valóságot!" - hirdeti a Budapest Park szlogenje, amely tökéletesen tükrözi a XI. kerületi szórakozóhely színes és különc dizájnját. Különösen figyelemfelkeltő a színpad mögötti backstage tér, ahol a falakat világoskék, felhőkkel tarkított égboltok ékesítik. Itt gerberák, almák, ezüstszínű hangyák, egy rózsaszín paprika és egy lángoló liliom jelenik meg, mintha egy retro MTV-videóklipbe csöppentünk volna. A látványos képek mögött Pápay Fanny illusztrátor-grafikus áll, aki szívesen kísérletezik különféle motívumokkal, hogy azokból izgalmas és eddig nem látott kompozíciókat alkosson.
A képeimben mindig felfedezhető egy hétköznapi részlet, mellette pedig egy váratlan, figyelemfelkeltő, szürreális elem is. Nem vonz a tökéletesség, ezért szándékosan megtöröm az összképet valami szokatlannal. Legyen az egy pókkal vagy egy hangyával való találkozás. Számomra elengedhetetlen, hogy valami hiba, valami furcsa kerüljön a vászonra – meséli a művész, aki előszeretettel sokkolja a nézőt. Például a Larm nevű szórakozóhely számára egy posztert tervezett, amelyen egy tisztítószer flakonja szerepel. A címkéjén a lemenő nap a víz tükrében tűnik fel, miközben hangyák mászkálnak rajta, így teremtve egy különös kontrasztot.
A fülbevalóban megbújó delfin egy különleges varázst hoz magával, mintha az óceán mélyének titkai köszönnének vissza. Ez a kis ékszer nem csupán dísz, hanem egy mesés kaland hírnöke is, mely a tenger hullámait idézi. A fülbevaló formájában megjelenő delfin játékos báját és szabad szellemét tükrözi, mintha csak arra várna, hogy a viselője felfedezze a világ szépségeit, és átélje a víz alatti csodákat. Minden pillanatban emlékeztet arra, hogy a természet csodái mindig ott vannak körülöttünk, csak észre kell venni őket.
Fanny szavaiból világosan kiderül, hogy a művészet iránti vonzalma nem véletlen: „A szüleim grafikusok voltak, az egyik nagypapám rajztanár, a másik pedig festőművész. Szinte elkerülhetetlen volt, hogy művészi pályát válasszak. Ráadásul, amikor az óvodába jártam Zugligetben, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) épülete éppen szemben állt az intézménnyel, ahol nap mint nap megfordultam. Hazafelé az oviból a szüleim gyakran említették: 'Na, majd oda fogsz járni egyetemre.' Érdekes, hogy anyukám is a MOME elődjére, az Iparművészeti Egyetemre járt."
A lány tudatos lépésekkel indult el a művészlét ösvényén. Hétéves korától, az általános iskola mellett, a Budai Rajziskola falai között merült el a kreatív világban. Tizenegy évesen már izgalmas feladatot kapott: prospektust tervezett a Richter Gedeon számára, miután édesanyja elvitte őt ahhoz a reklámügynökséghez, ahol dolgozott, és megkérte, hogy alkosson valamit. „Ez volt az első munkám az életemben, és cserébe egy mobiltelefont kaptam” – meséli Fanny, aki azóta folyamatosan pályázott műveivel különböző felhívásokra. Később a Kisképzőben tanult grafikát, ahol szakmai fejlődése ugrásszerűen felgyorsult. „Csodálatos, neves tanáraink voltak, akik mindenre megtanítottak, a litográfiától a rézkarcon át a digitális képszerkesztésig. Azt is megtanították, hogyan lehet kreatívan gondolkodni, ami sokszor úgy tűnik, hogy nem tanulható” – meséli Fanny, aki ekkor kezdte felfedezni szürreális világának mélységeit.
- Az öcsém nagy örömére ő lett a múzsám, mivel nem volt más kéznél, ezért őt fotóztam, amikor egy poszter vagy könyvecske tervezéséhez kellett alany.
Amikor pedig azt a feladatot kaptuk, hogy csináljunk magunkról portrét, én színesre retusáltam a fejemet, majd digitálisan unikornisokat tettem a vállamra, a hajam helyére meg gyümölcskosár került. Meg nagy karika-fülbevalóm volt, amin egy delfin ugrott át.
Szóval a fotót már akkor is grafikával vegyítettem.
Krómszínű paprikák
Fanny a MOME falai között találta meg igazi stílusát, de az odáig vezető út tele volt meglepetésekkel. Második évében, 2013-ban például az egyetem udvarán bográcsozást rendeztek, és ő vállalta el a poszter megtervezését. Először is krómszínű festékkel fújta le a paprikákat, majd egy színátmenetes hátteret készített, melyre a zöldségeket ügyesen elhelyezte. Az elkészült kompozíciót pedig egy szakszerű fotóval örökítette meg, így egyedi és kreatív alkotás született.
Talán minden kezdetét egy különleges pillanat adta: feltöltöttem egy képet a Tumblr közösségi oldalra, és meglepő módon körülbelül hatezer megosztást és lájkot zsebelt be. Ez akkoriban igazi szenzációnak számított - emlékezik vissza. Az úgynevezett Technokol Font betűtípusa is nagy népszerűségnek örvendett, amelyhez hologramos fóliára csepegtetett Technokol Rapid ragasztót használt, hogy egyedi betűket formáljon belőle. Egy másik inspiráló pillanat a nagymamája kertjében érte, ahol unalmában egy meggyűrt ásványvizes palackot hajított egy hálóra. Megfigyelte, ahogyan a víz a felülnézetből torzítja a rácsos mintázatot, majd ezt a különös látványt is lefotózta. Az eredmény olyan illúziót keltett, mintha egy digitálisan manipulált virtuális térben járna. - Az utolsó képemet több mint tizenkétezren osztották meg, és teljesen megdöbbentett - meséli nosztalgiával.
Fanny ezután úgy gondolkodott, mint anno a szürrealista művészek: olyan dolgokat akart megjelenteni, és oly módon, ahogy azok a valóságban nem jelennének meg.
Vladimir Nabokov "Laura modellje" című regényéhez egy különleges műalkotást készített: egy bugyit varázsolt össze, amelyet úgy fotózott, mintha a szövet darabjaira hullott volna. Az így létrejött kép különös kontrasztot teremt a szépség és a törékenység között, felidézve a regény mélyebb rétegeit.
Az egyetemi évek során hamarosan megérkeztek az első megbízások: a Soerii & Poolek formáció számára tervezett lemezborító különleges látványt nyújtott. A borítón egy fiú portréja volt látható, ám az arc területén a papír váratlanul elszakadt, felfedve a mögötte rejlő vibráló, koncentrikus köröket, amelyek egyedi dinamikát adtak a kompozíciónak.
Ezután belevetette magát a munka világába: rövid időre a Kreatív Magazinnál dolgozott grafikusként, majd szabadúszó lett, 2018-ban pedig megkeresték a Budapest Parktól, hogy találja ki a szórakozóhely dizájnját, így Fanny azt a rá jellemző motívumokkal, a végtelennek tűnő rácsos terekkel, pálmaágakkal, lángokkal és arctalan emberekkel pakolta tele. - Azt kérték tőlem, hogy a dizájnt a nyolcvanas évek szellemében tervezzem meg, így a múltat próbáltam visszaadni a korszakra jellemző színekkel, geometrikus elemekkel és más motívumokkal.
Persze! Íme egy egyedibb változat: "Félbevágott sütőtök, amelyen a bőrén különleges tetoválások díszelegnek, mintha egy művészi vászon lenne. Az élénk színek és a minták mesélnek a hűvös őszi estékről és a Halloween varázsáról. Ez a kreatív sütőtök nem csupán a díszítés része, hanem egy igazi szimbólum is, amely a hagyományokat és a modern művészetet ötvözi."
Kedvenc motívumaiból egy egészen új univerzumnak teremtette meg a kereteit: Szombat Éva fotográfussal közösen alkották meg a Surrealogy című sorozatukat, amelyben a tizenkét csillagjegyhez kapcsolódó képeket hoztak létre. Az oroszlánt egy bájos kismacska, a mérleget pedig egy kis gördeszkán egyensúlyozó bodobács képviselte, míg az ikreket két rózsaszín telefon jelképezte, amelyek kijelzőjén két szempár tűnt fel. Egy különleges alkalommal a kortárs művészetet is sajátos iróniával közelítette meg, amikor a Budapest Gallery Weekend rendezvényére, amely a modern magángalériák fesztiválja, szellemes posztereket tervezett. Ezekhez Rieder Gábor művészettörténész készített olyan szórakoztató szövegeket, amelyek azokat a kérdéseket tükrözték, amelyeket a művészet világának szkeptikusai gyakran feltesznek.
A képeken Fanny sütőtökre applikált lemosható tetoválást, illetve egy vécékefe műanyag tartójába helyezett törökszegfűt és rózsát.
Fanny elmondása szerint, amikor egy új munkalehetőség keres meg, kétféle helyzet állhat elő: vagy egy jól körülhatárolt koncepcióval érkezik a felkérés, aminek megfelelően alkalmazkodik, vagy pedig teljesen szabad kezet kap. Az utóbbi esetben nem célja, hogy a márkát szó szerint megjelenítse; inkább saját kreatív világába integrálja azt. Így került például egy neves márka tornacipője színes buborékok, felhők, méhek és pepita mintájú térelemek közé, míg egy napszemüveg egy gyűrűs kézfej, egy meggyújtott alma és egy katicabogár társaságában tűnt fel. Fanny élvezi saját univerzuma felfedezését, és optimistán tekint a jövőre, hiszen még sok izgalmas felfedezés vár rá.