Új mérföldkő Kína elektromos járműveinek piacán: elérte a 10 millió legyártott egységet, miközben a Google Trends adatai alapján soha nem látott érdeklődés övezi ezt a szegmenst!
Kína elektromos jármű ipara idén rendkívüli figyelmet vonzott magára: a "China EV" kifejezés keresései soha nem látott magasságokba emelkedtek a Google Trends statisztikái szerint, miközben az ország éves elektromos jármű gyártása először átlépte a 10 milliós küszöböt.
Ez a mérföldkő nem csupán az iparág technológiai vívmányait tükrözi, hanem a globális elektromos járműpiac iránti fokozódó érdeklődést is, ahogy azt a South China Morning Post kiemeli. A portál által elemzett Google Trends adatok világosan mutatják, hogy az elektromos autók iránti keresések az elmúlt évtized során folyamatosan emelkedtek, míg a "globális felmelegedés" kifejezés népszerűsége az idei évben 20 éves mélypontjára zuhant. Paul Harris, a hongkongi Oktatási Egyetem globális és környezeti tanulmányok professzora rámutat, hogy ez a jelenség részben a klímaváltozással kapcsolatos politikai megosztottság következménye.
"A 'globális felmelegedés' kifejezést egyre inkább felváltotta a 'klímaváltozás', de ez sem hozott jelentős áttörést az elfogadás terén" - mutatott rá a tudós.
Az Egyesült Államokban a megújuló energiaforrások népszerűsítésekor sokszor a munkahelyteremtés előnyeit emelik ki, mivel ez a megközelítés politikai síkon kevésbé kelt vitát, mint például az egészségügyi vagy környezeti szempontok.
Kína jelenleg élen jár a nap- és szélenergia kiaknázásában, ugyanakkor a fosszilis tüzelőanyagok terén, különösen a szén esetében, továbbra is jelentős mértékben támaszkodik. Az ország új szénerőművek engedélyezésével és rekord széntermeléssel igyekszik fenntartani energiaellátását, amely a diverzifikációra és az önellátásra fókuszáló stratégiájának szerves része. Az Európai Unió és az Egyesült Államok aggodalommal figyelik Kína elektromos járműpiacának túlkínálatát, és válaszul védővámokat vezettek be a kínai elektromos autókra, valamint a megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó termékekre. Ez a lépés tovább súlyosbítja a már meglévő kereskedelmi feszültségeket.
Harris szerint a fosszilis tüzelőanyagoktól való elmozdulás hosszú távon elkerülhetetlen, de a klímaváltozás elleni globális erőfeszítések tempója továbbra is aggasztóan lassú. A nemzetközi éghajlat-politika egyik fő célja a felmelegedés két Celsius-fok alatti korlátozása, ám 2023-ban valószínűleg először haladta meg az éves átlaghőmérséklet az ipari forradalom előtti szinthez képest 1,5 fokos növekedést.
Az eddigi klímapolitikai erőfeszítéseket bátran kudarcnak nevezhetjük, hiszen a várt hőmérséklet-csökkenés elmaradt, sőt, a középhőmérséklet stagnálása is célt tévesztett. A globális közösség számára egyre sürgetőbbé válik a 2050-es határidő, amelyről semmiképpen sem szabad lemondanunk.
Bár a kétfokos cél eléréséhez szükséges technológiai és gazdasági feltételek megvannak, Harris szerint a jelenlegi geopolitikai helyzetben szinte lehetetlen előrelépést elérni. A technológia iránti érdeklődés növekedése, ahogy a "China EV" trend is azt mutatja, hogy talán új irányokat kell nyitni a fenntarthatóság felé vezető úton - hátha a politikai akarat is leköveti a lendületet, ami a Google Trends mutatta eredmények jeleznek: a világ társadalma nagyon is akarja a változást, és egyre jobban ragaszkodnak olyan technológiákhoz, amelyek megmenthetik a világot a teljes klímakatasztrófától.