Új felügyeleti szerv lép színre - A Temu letiltása is egy lehetséges megoldás lehet.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) bejelentette, hogy létrehozza a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságot, mely 2025. január 1-jén kezdheti meg működését. Az új hivatal élére Pintér István, a korábbi fogyasztóvédelmi hatóság elnöke kerül. Az újonnan megalakuló hatóság egyik kiemelkedő feladata az online visszaélések elleni küzdelem lesz. A témában tartott tájékoztatón elhangzott, hogy a Temu ellen közös európai fellépés készül, és ha szükséges, akár a weboldal magyarországi hozzáférhetőségének megszüntetése is napirendre kerülhet.
Az új hatóság célja a fogyasztóvédelem hatékonyságának növelése - mondta az új vezető, aki szerint fontos az is, hogy a hatóság tevékenysége láthatóbbá váljon a nyilvánosság számára, és a fogyasztók bizalmát erősítse. Ezt célzott kampányokkal tervezik elérni, amelyek keretében az iskolákba is ellátogatnak.
A tervek szerint a sikeresen működő vállalkozások elismerést nyernek, ezzel bátorítva őket a fogyasztók érdekeit szem előtt tartó működésre. Emellett a szabályozási keretek is tisztábbá válnak, különösen a felügyeleti díjak kezelésének terén.
A korábban a NÉBIH által beszedett díjak mostantól a NAV-hoz fognak átkerülni, azonban a díjak mértéke változatlan marad.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság idén 38 vizsgálati témakört határozott meg, ez 2025-ben 50-re emelkedik. A kiemelt szempontjai között szerepelnek a beérkező fogyasztói panaszok és a széles fogyasztói kört érintő problémák, a hagyományosan ismétlődő, kiemelten fontos vizsgálatok, az újonnan megjelenő, nem várt problémák, valamint a kormányhivatali, civil szervezeti vagy békéltető testületi jelzések - mondta Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztési stratégiáért és kifektetésért, fogyasztóvédelemért, valamint kereskedelemért felelős helyettes államtitkár.
A 2025-ös témakörök négy alapvető kategóriába rendezhetők:
Év közben indokolt esetekben rendkívüli témavizsgálatot rendelhet el a miniszter.
A magyar kormány számára kiemelt fontosságú a Temu és hasonló kínai online áruházakkal kapcsolatos problémák kezelése. A jövőbeni intézkedések részeként nemcsak a gyártók és forgalmazók, hanem maguk a platformok is szankciókkal sújthatók. A fogyasztóvédelem érdekében olyan módszereket alkalmaznak, mint a próbavásárlások és a folyamatos nyomon követés, hogy azonosítsák az esetleges jogsértéseket.
Ha bejelentés érkezik, a kormányhivatal eljárást kezdeményez, és szükség esetén bírósági úton szigorú pénzbírságot is kiszabhat. Ez a probléma nem csupán Magyarországot sújtja, az ország folyamatosan részt vesz uniós szintű kezdeményezésekben is, hogy hatékonyabb megoldásokat találjon – nyilatkozta Csákiné Gyuris Krisztina, a tárca főosztályvezetője.
Gerlaki Bence megjegyezte, hogy a hatóság rendelkezésére álló eszközök között...
A Temu elérhetetlenné tétele is szóba jöhet, amennyiben a feltárt panaszok széles közönséget érintenek.