Idén a magyar IT szektor robbanásszerű növekedés előtt áll, és a cégek jelentős nyereségekre számíthatnak. Ugyanakkor a jövő évre vonatkozóan komoly kihívásokkal néznek szembe, mivel a piaci környezet egyre zordabbá válik.

Fedezd fel az AI-forradalom legizgalmasabb újításait és a digitális átalakulás legfrissebb trendjeit a Portfolio november 25-i AI & Digital Transformation eseményén! Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, regisztrálj most, és ismerd meg a jövő technológiai vívmányait! További információk itt!
A Kermann IT Solutions Nyrt. a hazai informatikai szolgáltatópiac egyik leggyorsabban fejlődő középvállalata, amely mára kulcsszereplővé nőtte ki magát. A cég célja, hogy komplex IT megoldásokkal és rendszerintegrációs szolgáltatásokkal támogassa a vállalatokat és intézményeket. Széleskörű informatikai szolgáltatásaikat a legnagyobb nemzetközi gyártók és fejlesztők szoros együttműködésével valósítják meg. Tevékenységük három alappillére...
Stratégiája megvalósításában a társaság folyamatosan halad előre, 2024-ben 15%-kal túlteljesítették a 10 milliárd forintos árbevételi szintet, amelyet eredetileg csak 2027-re tűztek ki célként. A vállalat várakozásai szerint ezt a tempót 2025-ben is tartani fogják, amit az is alátámaszt, hogy az első féléves árbevétel már 22%-kal meghaladta a bázisidőszaki szintet.
Az idei célterveket mindenképpen konzervatívnak mondanám, valószínűleg felül fogjuk múlni őket, valahol 13 milliárd forint környékére várjuk az árbevételt
„Kérlek, formáld meg a szöveget egyedien!” - nyilatkozta Kovács Zoltán, a cég igazgatóságának elnöke a Portfolio számára.
Kiemelkedő, hogy a szolgáltatásból származó bevételek már a teljes árbevétel körülbelül felét képviselik, ami azt sugallja, hogy a következő év során várhatóan túllépik a korábban célként kitűzött 40%-os arányt. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy
A vállalat sikeresen átlép a prémium szolgáltatások világába, ami hosszú távon egy stabilabb és nyereségesebb üzleti struktúrát alakíthat ki.
"Kovács elmondta, hogy az IT-infrastruktúra területén szerezték meg első sikerélményeiket, amely során jelentős tapasztalatra és tudásra tettek szert. Hosszú ideje jelen vannak a piacon, és ezt a pozíciót továbbra is meg kívánják őrizni. Azonban egyre inkább arra törekszenek, hogy tevékenységüket a magasabb hozzáadott értéket biztosító szolgáltatások irányába tereljék, ahol lehetőség nyílik a jobb profitabilitásra."
A társaság nem csupán a magasabb profitmarginok elérése érdekében összpontosít egyre inkább a nagyobb hozzáadott értékű szolgáltatásokra, mint amilyen az alkalmazásfejlesztés vagy a BIM üzletág, hanem azért is, mert az infrastrukturális IT-szolgáltatások piacán az állam szerepe, legyen az közvetett vagy közvetlen, rendkívül jelentős.
"Ezen a területen az állam a legkomolyabb egyéni vásárló, hiszen óriási digitalizációs lemaradásban vannak a közszolgáltatási rendszerek. Ezeknek a fejlesztése pedig csak úgy emészti a digitális infrastruktúrát, csakhogy jövőre ez az éhes száj, úgy tűnik feláll az asztaltól" - utalt Kovács arra, hogy közvetlenül az országgyűlési választások előtt, illetve azt követően mindig visszaesés következik be az állami megrendelések számában a személyi változások és irányváltások, kivárások miatt, még akkor is, ha éppen nem történik kormányváltás. Most azonban, hogy még akár a kormányváltás lehetősége is felmerül, óhatatlanul le fognak állni a beszerzések, megáll az élet.
Az IT ipar vezetői már most informális összejöveteleken vetítik előre a következő év várható visszaesését. Néhány jelentős disztribútor esetében már több tízmilliárd forintos forgalomcsökkenéssel kalkulálnak, míg más helyeken a létszámleépítés mértéke akár a 50%-ot is meghaladhatja.
Kovács így fogalmazott: "Mindannyian érezzük, hogy a következő év rengeteg kihívást tartogat. A vállalatvezetőknek és tulajdonosoknak a szektorban nagyfokú fegyelemmel és előrelátással kell dolgozniuk, mert a piac legnagyobb vásárlója, jó eséllyel, Csipkerózsika álmát fogja aludni."
Az infrastruktúra-szolgáltatások terén nem lehetséges a nemzetközi piacon való megjelenéssel ellensúlyozni a hazai piacon tapasztalt stagnálást, mivel a nagy gyártók, mint például az HPE és a Lenovo, mindenütt rendelkeznek helyi disztribútorokkal. Ezzel szemben más üzletágakban a szolgáltatások sokkal inkább alkalmazkodnak a piaci környezethez, így a következő évben különösen fontos szerepet kapnak azok a partneri kapcsolatok, amelyek ezeket a szolgáltatásokat támogatják. Kovács véleménye szerint az ezekből származó bevételek kulcsszerepet játszanak majd a kieső bevételek kompenzálásában.
A korábbi együttműködések során felmerült piaci igények figyelembevételével a cég sales csapata olyan partnereket keres, akik már rendelkeznek egy működő termékkel vagy megoldással, valamint ügyfélkörrel, tehát már megtalálták a piaci helyüket. Azonban ezekben az esetekben hiányzik valamilyen kulcsfontosságú tudás vagy kompetencia, amely a Kermannál megtalálható. Kovács nemrégiben két hasonló példát is megosztott: az egyik az Indivizo, amely HR megoldásokat kínál, és mesterséges intelligencia alapú szoftverével segíti a kiválasztási folyamatok hatékonyságát és gyorsaságát.
"A kiválasztási folyamatok világában a HR-szakemberek feladata mindig ugyanaz: felfedezni azt a kivételes jelöltet, aki nem csupán megfelel a pozíció követelményeinek, hanem hosszú távú értéket is képvisel a szervezet számára. Legyen szó tömeges jelentkezésekről vagy nehezen betölthető pozíciókról, a kihívás mindig adott. Még akkor is, ha csupán néhány jelölt közül kell választani, a döntésnek megalapozottnak kell lennie, hiszen a pozíciót be kell tölteni, és egy rossz választás következményei komoly költségeket vonhatnak maguk után. Itt lép be a képbe az Indivizo szoftver, amely segít abban, hogy a kiválasztási döntések gyorsabban és objektívebben születhessenek, mindezt tudományos alapokon és adatalapú összehasonlítással támogatva." - nyilatkozta Illés Kata, a cég társalapítója, HR tanácsadó és AI architekt.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a jelöltek az automatizált videóinterjú kérdéseire, valamint a szakmai, és akár játékos tesztekre és szituációs feladatokra adott válaszait a mesterséges intelligencia elemzi, majd ezek alapján rangsort állít fel. Így egy 150-200 fős jelentkezői körből néhány perc alatt kiválasztható az a top 5-10 jelölt, akiket valóban érdemes személyesen is meghallgatni.
Ez az előre értékelt lista rendkívüli mértékben hozzájárul a hatékonyság növeléséhez, szinte hihetetlen eredményeket produkálva.
- tette hozzá a másik alapító, Holics András, aki ügyvezetői feladatokat is ellát.
Fontos megemlíteni, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazásának keretei Európában szigorúan szabályozottak. Ennek következtében a rendszerek nem képesek érzelmek észlelésére, valamint a videóinterjúk során nem dolgoznak fel vizuális anyagokat; kizárólag a verbális tartalmakra összpontosítanak. Ez a megközelítés objektívebb értékelést eredményez, mivel kizárja azokat a tényezőket, amelyek elfogultsághoz vezethetnek. A végső döntést mindig emberi szakember hozza meg, így az előválogatás után elengedhetetlen a személyes interjúk lebonyolítása is.
A gyorsaság kiemelkedő jelentőséggel bír, mivel a szakértők becslései szerint mindössze 10 nap elegendő ahhoz, hogy egy kiváló jelölt eltűnjön a munkaerőpiacról.
Ha egy vállalat kiválasztási folyamata egy hónapig tart, a legjobb jelöltek már nem lesznek elérhetőek, mert időközben más cégek elviszik őket. Az AI segítségével azonnal láthatóvá válnak a legjobb jelöltek, akikkel gyorsan fel lehet venni a kapcsolatot.
A fejlesztés során kiemelt szempont volt, hogy a mesterséges intelligencia ne "füllentsen" a jelöltek megítélésekor. A rendszer nem próbálja pozitív színben feltüntetni a gyengébb jelölteket, és a kiemelkedő kommunikációs készség sem befolyásolja aránytalanul az értékelést, ha a többi kompetencia nem megfelelő. Az Indivizo objektív szempontok mentén dolgozik, és ha egy jelölt gyengébben teljesít, azt egyértelműen a rangsor alsó részére sorolja. Ha pedig bizonyos kompetenciákra nem áll rendelkezésre elég információ, azt is jelzi - és javaslatot tesz arra, hogy milyen kérdésekkel lehet ezeket pontosítani a személyes interjú során.
Bár a cég referenciái között főként nagyvállalatokat találunk, a kis- és középvállalkozások (KKV-k) számára is rendkívül értékes lehet a technológia alkalmazása. A kisebb cégeknél gyakran hiányoznak a dedikált HR-erőforrások, így például egy 50 fős vállalatnál csupán egy HR-generalista dolgozhat, míg a legkisebb cégeknél az ügyvezető lehet kénytelen az HR-feladatokat is ellátni, sokszor megfelelő szakmai háttér nélkül. Ebben a helyzetben az AI-alapú rendszerek igazi mentőövet nyújthatnak, hiszen beépített HR-tudásbázisukkal támogatják a vezetőket az interjútervek kidolgozásában és a releváns kérdések megválasztásában.
"A közeljövőben az AI már a teljes tervezési folyamatban jelen lesz. Ha egy cég például informatikai szakembert keres egy speciális területre, akkor az AI javaslatot tehet a kiválasztási lépésekre, mérési pontokra, kompetenciákra és interjú kérdésekre. Sőt, akár munkaköri leírást és álláshirdetést is készíthet, meghatározhatja, hogy mit érdemes keresni az önéletrajzokban, és milyen kérdéseket érdemes feltenni a videó- vagy személyes interjúkon" - mondta Illés Kata, de hozzátette, hogy ezt a rugalmas keretrendszert a HR-szakemberek igény szerint alakíthatják, finomíthatják. Ha van kellő input és szakmai tudás, a folyamat testre szabható a vállalat egyedi igényei szerint.
A vállalat jelenleg a nemzetközi terjeszkedés izgalmas szakaszában tart, és olyan távol-keleti piacokat céloz meg, mint India és Szingapúr. Utóbbiban már sikerült egy régiós partnerre is szert tenniük az együttműködés érdekében. "Az európai piacon egy pozícióra általában 100 jelentkező közül kell választani, míg a Távol-Keleten ez a szám akár két-háromezer is lehet. Végül azonban csak egy embert vesznek fel. El lehet képzelni, mekkora hatékonyságjavulást érhetünk el egy ilyen szoftveres megoldás segítségével" - osztotta meg véleményét Holics.
A Kermann egy másik partnerkapcsolata a létesítménygazdálkodási szoftverek piacához köthető, amely Magyarországon viszonylag kicsi, ezért a nagy nemzetközi cégek általában nem is lépnek be erre a területre, ennek köszönhetően alakult ki egy sajátos folklór a különböző magyar cégekből ezen a területen.
Az ilyen típusú szoftverek legfőbb előnye, hogy képesek egyetlen, koherens rendszerbe egyesíteni a különböző forrásokból származó, eltérő állapotú és minőségű adatokat. A legtöbb ügyfélnél ugyanis az adatok tárolása gyakran szétszórt és nem egységes, ami megnehezíti az információk hatékony kezelését és elemzését.
az egyik legnagyobb kihívás éppen az, hogy felderítsék, hol találhatók ezek az adatforrások, és hogyan oldható meg az adatok egységes rendszerbe való betöltése.
"Az ingatlanok életében három fő fázis különíthető el: a tervezés, a kivitelezés és az üzemeltetés, ezek között a fázisok között azonban jelentős adathiány szokott előállni, aminek számos oka lehet. Előfordul például, hogy a kivitelezés során nem pontosan úgy valósítják meg az épületet, ahogy azt a tervező megálmodta, amire számos kortárs példát lehetne említeni. Az üzemeltetés gyakran úgy kezdődik, hogy újra felmérik az épületet, annak ellenére, hogy ezek az adatok már egyszer rendelkezésre álltak a tervezés, és a kivitelezés során is. A szoftverek is megvannak, valójában a megfelelő módszertan hiányzik" - mondta Hrobár Péter az FM Tech társalapítója és vezérigazgatója.
A cégünk által kifejlesztett Sharp:FM létesítménygazdálkodási szoftver nem csupán egy hétköznapi megoldás, hanem egy igazi innováció a modern vállalatok számára. Ez a szoftver képes arra, hogy különféle szenzorok által gyűjtött adatokat felhasználva előre jelezze a berendezések esetleges meghibásodását. Emellett olyan mesterséges intelligencián alapuló funkciókat is kínál, amelyek optimalizálják a feladatok kiosztását, így egyre inkább egy vállalatirányítási rendszerhez hasonlít. A Sharp:FM figyelembe veszi a rendelkezésre álló erőforrásokat, a különböző alvállalkozókat, valamint a karbantartási feladatok típusait. Az AI ügynök intelligensen rendeli össze a feladatokat, figyelembe véve az egyes szakemberek szaktudását, a műszakok időpontjait, a feladatokhoz szükséges készségeket, valamint a rendelkezésre álló munkaerőt. Szükség esetén pedig akár alvállalkozókat is bevon, hogy a feladatok hatékonyan és időben elvégezhetők legyenek. Ezáltal a Sharp:FM nem csupán egy szoftver, hanem egy komplex megoldás, amely a létesítménygazdálkodás jövőjét formálja.
A fejlesztés során a rendszer új, asset menedzsment funkciókkal gazdagodott, így a szoftver minden olyan ügyfélnek értékes megoldásokat kínál, akinek a berendezések és azok elhelyezkedése kulcsfontosságú az üzleti folyamatai szempontjából. Legyen szó autógyártásról, felsőoktatásról vagy egészségügyi intézményről, minden esetben könnyedén azonosíthatók azok a kritikus eszközök, amelyek elengedhetetlenek az adott létesítmény hatékony működéséhez. Ezeket az eszközöket a SharpFM segíti a gazdálkodási folyamatok optimalizálásában.
A Kermannal való együttműködés keretében az FM Tech szoftverfejlesztőként tevékenykedik, míg a Kermann IT szolgáltatásai révén bővíti az FM Tech ügyfélkörét. Ez a dinamika kölcsönös előnyöket kínál: a szoftver jelenlegi német piaci kereslete új partnerek felkutatására irányul, míg a külföldi piacról származó bevételek stratégiai jelentőséggel bírhatnak a jövő évben várhatóan nehéz időszak előtt.
A cikk publikálását a Kermann IT Solutions Nyrt. támogatta.