Holnap elrajtol a WRC Svéd Rally Világbajnoki futama!


Ez a hétvége ígéretesen izgalmasnak tűnik, hiszen február 13-16. között zajlik a rally világbajnokság talán legextrémebb eseménye, a 72. Svéd Rally! Ez az egyedülálló verseny a szezon során az egyetlen igazi téli megmérettetés, ahol a hó, a jég és a hideg kihívásokkal teli útvonalakon teszi próbára a versenyzők ügyességét és bátorságát. Készüljünk fel a látványos driftelésre és a lélegzetelállító pillanatokra!

Ez a verseny a rally világbajnokság egyik legdinamikusabb eseménye, ahol a résztvevők olyan sebességgel szelik a kanyarokat, hogy azt még a legelképesztőbb tévés közvetítések sem tudják teljes mértékben visszaadni. Akik még nem tapasztalták meg élőben ezt a látványt, talán el sem tudják képzelni, milyen adrenalinnal teli tempóban zajlanak a küzdelmek. A speciálisan, hóra és jégre tervezett, szöges gumik révén a versenyzők sokkal gyorsabbak és merészebbek lehetnek, így jelentősen hosszabb féktávokat is képesek bejárni, mint egy murvás pályán. De nem csupán a sebesség az, ami elvarázsolja őket; a vezetőknek meg kell tanulniuk, hogy ebben a környezetben az autó szinte „lebeg” az út felett, egy különleges, szinte lebegő élményt nyújtva számukra.

A tökéletes téli versenyfeltételek megteremtése érdekében az esemény 2022-ben északabbra, az Umeå régióba költözött, ahol Svédország legnagyobb városa, Umeå várja a résztvevőket. A versenyzők, ha lehetőségük van rá, a pálya szélén álló hófalakhoz támasztják autóikat, hogy ezzel segítsenek befordulni a kanyarokba. Ám ha a hőmérséklet a vártnál magasabbra kúszik, a hófalak állaga megváltozik, és amikor a versenyautók nekik ütköznek, a hófalak könnyedén széteshetnek, ami miatt az autók beszorulhatnak a puha hóba.

Korábban, amíg Karlstad környékén illetve attól egy picit északabbra volt a rally, sokszor problémát okozott, amikor a kelleténél melegebb volt az idő és a versenygumik szegecsei felszakították a kőkemény havas, jeges útfelületet és az így előkerülő kavicsok letépték a szögeket a gumiabroncsokról így azok elvesztették a tapadásukat. De az akár -25°C-ig is süllyedő hőmérséklet viszont a szerelők dolgát nehezíti meg, mert mindent sokkal lassabban lehet csak javítani az autókon.

A szervizpark Umeå városában fog megvalósulni.

Az idei Svéd Rally lebonyolítása a rally világbajnokság által előírt menetrend szerint fog zajlani. A program csütörtök reggel 9:01-kor veszi kezdetét egy 3.44 km hosszú bemelegítő shakedown szakaszsal, amely remek lehetőséget biztosít a versenyzőknek a pálya kiismerésére. Ezt követően este 19:05-kor felbőgnek a motorok, amikor is elrajtol az 5.16 km hosszú Umeå Sprint, ezzel hivatalosan is megkezdődik a 72. Svéd Rally izgalmas kalandja.

Pénteken a mezőnyre két különböző gyorsasági szakasz vár, mindkettő háromszor ismétlődve. Az alábbiakban található a részletes időbeosztás és a szakaszok nevei.

A Bygdsiljum 28.27 km hosszban 9:18-kor és 14:48-kor. Az Andersvattnet 20.51 km-rel 10:19-kor és 15:49-kor és a Bäck 10.8 km hosszban 11:27-kor és 16:57-kor.

A két kör lezárása után, 19:05-kor ér véget a pénteki verseny a 5.16 km-es Umeå Sprinttel. A nap folyamán és az este folyamán is elérhető szerviz lehetőségek várják a résztvevőket. A napi versenytáv összesen 473.53 km, amelyből körülbelül 124 km-t a gyorsasági szakaszok alkotnak.

Szombaton a mezőnyre kétszer három gyorsasági szakasz, valamint egy napvégi záró szakasz vár, így izgalmakban nem lesz hiány!

A 15.65 km-es Vännäs 9:10-kor és 14:10-kor vár a mezőnyre. Utána következik a már ismert 14.23 km hosszú Sarsjöliden 10:05-kor és 15:05-kor. A harmadik gyorsasági a 16.06 km hosszú Kolksele lesz 11:08-kor és 16:08-kor. A napot ismét az Umeå-i szakasszal fejezik be, de ezt most 10.08 km hosszban jelölték ki. Péntekhez hasonlóan napközben és este is lesz szerviz lehetősége a srácoknak. A szombati versenytáv 349.4 km, ebből 101.96 km-t tesz ki a gyorsasági szakaszok hossza.

Vasárnapra mindössze két gyorsasági marad, ezekből az első a 29.35 km-es Västervik melyet egy szerviz közbeiktatásával egymás után kétszer teljesít a mezőny 7:27-kor és 9:57-kor.

A második nap izgalmas eseménye a szombatról visszaköszönő 10.08 km-es Umeå-i szakasz lesz, amely a napi harmadik gyorsasági próbát jelenti, és egyben a külön pontokért folyó küzdelem színhelye is. A nap össztávja körülbelül 224 km-re rúg, míg a gyorsasági szakaszok összesen közel 69 km-t tesznek ki. A Svéd Rali összesen 1060 km-t foglal magába, amelyből körülbelül 300 km a mért szakaszok hossza.

A verseny nevezési listáján 60 autót számolhatunk meg. Közülük szinte "rekordszámú", 11 db a Rally1-es csúcsgép. Ebből 4 db a Toyota, Kalle Rovanperával, Elfyn Evans-szal, Takamoto Katsutával és Sami Pajarival. Lesz még 3 db Hyundai, Thierry Neuville-lel, Ott Tanak-kal és Adrien Fourmaux-val. A Hyundai most veti be először az idei évre fejlesztett Rally1-es Hyundai i20-at aminek főleg a futóművén és a súlycsökkentésén dolgoztak sokat. A szezonnyitó Monte-Carlo rallyn még a tavalyi autóval indultak azzal a különbséggel, hogy már nem volt benne a hybrid rendszer. A 4 db Ford Pumával Grégoire Munster és Josh McErlean indulnak, mint "gyári" versenyzők. Hozzájuk csatlakozik a csúcskategóriában tavaly sikeresen debütáló Martins Sesks és a műkedvelő Jourdan Serderidis.

A csúcsgépek után a legizgalmasabb géposztályban, az RC2-ben összesen 26 Rally2-es autót vonultatnak fel, melyek a különböző WRC2 bajnokságokban állnak rajthoz. A versenyek során olyan tehetséges pilóták mutatják meg tudásukat, mint Oliver Solberg, Georg Linnamae, Pontus Tidemand, Mikko Heikkila, Lauri Joona, valamint a mindössze 18 éves finn csillag, Tuuka Kauppinen, aki már most méltán vívta ki magának a szupertehetség elnevezést.

A következő géposztályban a négykerékmeghajtású RC3-as autók versenyeznek, összesen 22 résztvevővel, amelyek többsége Ford Fiesta, de több Renault Clio is helyet kapott a mezőnyben. Érdemes megjegyezni, hogy a Junior WRC versenysorozatban kizárólag Ford Fiesta modellekkel lehet indulni.

Rajtuk kívül mindössze egy darab kis Renault Clio indul majd az RC5 géposztályban.

A rallyvilágbajnokság új, hivatalos gumibeszállítója a Hankook egyféle gumit visz Svédországba, a szögekkel ellátott forgásirányos, aszimmetrikus mintázatú Winter i*Pike SR10W-t. Mióta 2023-ban a Hankook kizárólagos rallyvilágbajnokságra való beszállítói szerződést kötött az FIA-val azóta több mint 2000 km-en át tesztelték ezeket a spéci, nagy szöges versenygumikat annak érdekében, hogy mire első ízben vetik be őket rallyvilágbajnoki futamon, addigra a legoptimálisabban működjenek.

Először 1950-ben rendezték meg a Svéd Rallyt ami az egyik legrégebbi rallyverseny a világon. Ez az egyetlen rally a WRC naptárban, amely teljes egészében havon és jégen zajlik, így világszerte egyedülálló és népszerű látványosság a rajongók körében.

Az első Svéd rallyt, 1950-ben még nyáron tartották és az Éjféli Nap Rally volt a neve, a verseny 1965-ben vált téli eseménnyé.

A bajnokság története 1973-ban kezdődött, és egészen 2004-ig a skandináv versenyzők dominálták a mezőnyt. Ezt a hagyományt azonban Sébastien Loeb szakította meg, bemutatva, hogy a nem skandináv pilóták is képesek diadalmaskodni. Rajta kívül más neves versenyzők, mint Sébastien Ogier, Thierry Neuville, Ott Tänak és a 2020-as győztes Elfyn Evans is hozzájárultak ahhoz, hogy a svéd rally történetében nem skandináv pilóták is feliratkozhassanak győzelmeikkel. A ranglistát a rekorder Stig Blomqvist vezeti, aki 1984 rally világbajnokaként hét futamgyőzelmet zsebelt be, ezzel biztosítva helyét a sportág legendái között.

Akiknek nem adatik meg a lehetőség, hogy a versenyt személyesen élvezzék, azok a https://www.rally.tv/live_tv weboldalon követhetik figyelemmel az eseményeket.

Related posts