Felejtsd el az ezermilliárdos tervet!
A GM egy időben merész ígéreteket tett, most viszont visszakozott. Ez bizonyos szempontból érthető is.
A suszter maradjon a kaptafánál, jobb későn, mint soha, előbb gondolkodj, és utána cselekedj! Érdekes, hogy a világ legnagyobb vállalatai is újra és újra belefutnak ezekbe a közhelyekbe jókora kudarcok elszenvedése árán. Ezúttal a General Motors kudarcos robotaxikalandja az apropó.
Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója új perspektívát vázolt fel a vállalat befektetői számára, amikor bejelentette, hogy a robotautókat üzemeltető Cruise vállalkozás integrálása a cég technológiai központjába megtörténik. Ezzel a lépéssel az autógyártó hivatalosan is visszavonul a taxiszolgáltatások világából. Jelenleg azonban még nem tisztázott, hogy ez a döntés hány munkavállalót érinthet kedvezőtlenül.
Nem is olyan régen, két évvel ezelőtt még arról álmodott a GM, hogy autógyártóból az információtechnológia vezérelte technológiai vállalattá válik. A GM innovációs részlege dollárban számolva is ezermilliárdos üzleteket ígért a részvényeseknek, az autonóm vezetéstől kezdve egészen a repülő autóikig terjedő fejlesztésekkel.
Fontos megérteni a robotaxi szolgáltatás működtetésének költségeit, amelyek rendkívül magasak lehetnek. Ráadásul érdemes észben tartani, hogy ez a terület nem igazán illeszkedik a GM alapvető szakmai kompetenciáihoz. A CNBC szerint ez is hozzájárult a Cruise projekt bizonyos nehézségeihez.
Barra nemrégiben a Wall Street-i elemzők előtt osztotta meg gondolatait a robotaxi szolgáltatásról, amelyről kiderült, hogy a vállalat számára nem hozta meg a várt eredményeket. A szakértők a projektből 50 milliárd dolláros bevételt reméltek az évtized végéig, ám a Cruise, amely 2016 óta működik, eddig már 10 milliárd dollárt emésztett fel, és úgy tűnik, hogy egy költséges zsákutcába futott.
Az üzlet feladását részben azzal indokolták, hogy nem bírják a versenyt az erős konkurenciával. Ez lényegében az Google tulajdonosa, az Alphabet Waymo robitaxi-szolgáltatását jelenti. Utóbbi z a cég sokkal komolyabb összeget, szakértelmet és technológiai hátteret tolt bele a robotaxizásba, mint a GM. A Waymo manapság hetente 150 ezer fizetős utat bonyolít le Waymo One appja segítségével San Franciscóban, Phoenixben és Los Angelesben. A következő város, ahol megjelennek önvezető taxijai, Miami lesz. A cég messze van a nyereséges működéstől és autói időnként "elvesztik az eszüket". Egy viszonylag friss videón, ami a Techcrunch hírportálon is látható, egy Waymo-taxi körbe körbe köröz végeláthatatlanul egy körforgalomban. Egy másik autó esténként ugyanazon a helyen dudálással múlatta az az időt.
A cég beszámolói alapján a problémák sikeresen megoldódtak, és a dudálást bejelentő hölgyet ingyenes robotaxi szolgáltatással kárpótolták. A GMA tőzsdei elemzői úgy tűnik, időben rájöttek a hibákra, hiszen alapvetően kedvezően értékelik a Cruise bezárását. Nyilvánvaló, hogy ők is - akárcsak az autógyártó vezetősége - emlékeznek a 2008 előtti időszakra, amikor a GM laza befektetési politikája a cég csődjéhez vezetett. Az állam volt az, amely végül kihúzta a világ autóiparának egykori ékkövét a mélyből.
A befektetők figyelmét könnyen felkeltheti a vállalat, hiszen a megspórolt pénz egy részét részvények visszavásárlására fordíthatja. Barra legutóbbi beszámolójából világosan kiderült, hogy a jövőbeni terveik fókuszában mi áll. Az autonóm vezetés iránti elkötelezettségük megmarad, azonban a robottaxik helyett inkább az úrvezetőknek szánt extra szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt. A céljaik között szerepel, hogy részesedést nyerjenek a jelenleg népszerű autózási formákban, mint például az autómegosztás, emellett pedig újra szeretnék megcélozni a jól bevált katonai megrendelések piacát. Ezen a téren nemrégiben új szerződéseket kötöttek, és az üzemanyagcellás meghajtással kapcsolatos fejlesztések is előtérbe kerültek. A GM pénzügyi ága továbbra is aktívan kínál autóbiztosításokat, míg a Telematics üzletág már 12 amerikai államban összekapcsolja a vállalat autóit a külvilággal. (Forrás: CNBC, Techcrunch)