Férgekkel szennyezett víz Pilisen - A vízmű igazgatójának nyilatkozata Pilisen nem várt fordulatot hozott a vízminőséggel kapcsolatosan, miután a legutóbbi ellenőrzések során férgekkel szennyezett víz került napvilágra. Az ügy kapcsán megszólalt a helyi


A problémák gyökerei a helyi ivóvíz tisztító rendszerek korábbi időszakaira vezethetők vissza.

Az elmúlt hét eseményei során egy Pest vármegyei település került a figyelem középpontjába, miután hétfőn drámai döntést hoztak: a város közel 12 ezer lakójának megtiltották, hogy csapvizet fogyasszanak. Az intézkedés hátterében fonálférgek, vagyis nematodák megjelenése állt az ivóvízhálózatban. A közösségi médiában megosztott fényképek nyomán a környező települések lakói is pánikba estek, és sokan azonnal elkezdték tesztelni saját vízfogyasztásukat. Eközben a Dabas és Környéke Vízügyi Kft. (DAKÖV), a pilisi vízszolgáltató, folyamatos kritikák kereszttüzében próbálta orvosolni a kialakult helyzetet, amely nemcsak a helyiek, hanem a szomszédos települések lakóit is aggasztotta.

A munkálatok során egy vizsgálat Monorierdőn is kimutatott a csapvízben határérték feletti mennyiségű fonálférget. Péntek estére azonban Pilisen ismét fogyasztható minőségű lett a csapvíz, és Monorierdőn sem volt további ok az aggodalomra, mivel a hatóság által végzett újabb vizsgálatok már nem mutattak ki szennyeződést az ivóvízben.

A férgekkel szennyezett vízproblémájáról január 17-én, pénteken érkezett az első hivatalos bejelentés. Jasper Andor, a DAKÖV ügyvezetője azonban arra figyelmeztetett, hogy a helyzet gyökerei messzebb nyúlnak vissza. Pilisen korábban nem üzemelt vas- és mangántalanító berendezés, amely csak 2024-ben kezdheti meg működését. Ennek következtében sok lakos házi ivóvízszűrőt alkalmazott, ami kedvező környezetet teremtett a nematodák elszaporodásához.

A pilisi vízben a vas és a mangán szintje meghaladta a megengedett határértékeket, ami miatt a víz minősége kifogásolhatóvá vált. Noha az emberi fogyasztásra még mindig alkalmasnak tekinthető, a barna víz megjelenése a csapból valóban zavaró, és esztétikai szempontból nem éppen kellemes élményt nyújt a háztartásban.

- mondta Jasper Andor az Indexnek.

A pilisi Gárdonyi Géza utcában élő első bejelentő a házi vízszűrőjén vette észre a lárvákat, mivel az ideális körülményeket teremtett a nematodák szaporodásához. A DAKÖV azonnal reagált a bejelentésre, és megemelte a klórszintet a hálózat fertőtlenítése érdekében. Ezt követően ellenőrizték az utcai tűzcsapot is, ahol szintén felfedeztek lárvákat. A saját víztárolóikat is átvizsgálták, de akkor még nem találtak fertőzésre utaló jeleket.

"A pilisi vízelosztó hálózatban három darab kút van, amelyeknek vize rámegy a vas- és mangántalanító berendezésre, majd onnan átkerül három, egyenként száz köbméteres térszíni tárolóba. A város túlpontján pedig van egy magastároló, amely a nyomástartásért felel. A DAKÖV dolgozói megvizsgálták mindegyik tárolót, majd a Gárdonyi Géza utcában található tűzcsapot is megengedték, és onnan is vettek mintákat. A tűzcsapból származó vízben találtak lárvákat, de máshol nem"

- nyilatkozta a lapnak az igazgató.

A DAKÖV további tűzcsapokat is ellenőrzött, de máshol nem talált lárvákat, így arra következtettek, hogy egy illegálisan a hálózatra kötött ásott kútból kerülhettek be. Ez gyakori probléma, mivel a visszacsapó szelep hiánya miatt a kutak visszatermelhetnek a rendszerbe.

A szolgáltató ezt követően hálózatöblítési munkálatokba fogott, mivel a lárvák klórozással nem eliminálhatók. A fertőtlenítés önmagában nem elegendő, ezért elengedhetetlen a mechanikai tisztítás elvégzése, valamint a pangó víz eltávolítása a probléma teljes körű megoldásához.

"Tehát megnyitjuk a tűzcsapokat, és engedjük folyni a vizet, így kisodorjuk a lárvákat a rendszerből."

- magyarázta Jasper Andor.

Az intézkedés eredményeként úgy tűnt, hogy a dolgok a helyükre kerülnek, és a rendszer gyorsan helyre áll. Ám vasárnapra világossá vált, hogy sokkal komolyabb kihívásokkal néznek szembe.

A helyiek kezdetben teljesen tisztázatlanul álltak a nematodák kérdéséhez, és nem is sejtették, hogy ez a kis élőlény milyen komoly kihívások elé állíthatja az ivóvíz minőségét. Ennek következtében egyfajta kisebb hisztéria alakult ki, amelyet a közösségi médiában terjedő hírek csak fokoztak. Jasper Andor ennek nyomán vasárnapra találkozót hívott össze Pilis polgármesterével és csapatával, hogy alaposan átbeszéljék a kialakult helyzetet. A megbeszélés során szakértők és a helyi vezetés együttműködve mintát vettek a víz tárolókból, amelyek az ivóvízhálózat öblítése miatt már csupán 20%-os telítettséggel rendelkeztek.

"Ebben az esetben felfedeztük a lárvákat a tárolókban is, így azonnal a magastárolóhoz siettünk, hogy mintát vegyünk. Ám, meglepetésünkre, ott sem bukkantunk semmire."

- nyilatkozta Jasper Andor.

Az ügyvezető elmondta a lapnak, hogy a három térszíni tárolóból kettőben, az I. és III. számúban találtak szabad szemmel látható lárvákat, míg a II. számú még tiszta volt. Az I. és III. tárolókat lezárták, leürítették, majd hétfő reggel fertőtlenítést kezdtek egy külsős céggel, és értesítették a hatóságot. A munkálatok alatt a II. tárolóról működött a rendszer. Hétfőn a hatóság is vett mintát, kedden pedig elrendelte Pilisen az ivóvíz fogyasztásának tilalmát.

Jasper Andor véleménye szerint a hatóság helyes lépést tett, amikor elrendelte az ivóvíz fogyasztásának tilalmát. Bár a fonálférgek nem jelentenek közvetlen veszélyt az emberi egészségre, a jogszabályok világosan megfogalmazzák, hogy jelentős változás esetén elengedhetetlen az ilyen intézkedés. A helyzet pedig valóban megváltozott, hiszen a legfrissebb vízminőségi ellenőrzések során megfigyelték, hogy a nematodák száma egyik napról a másikra literenként 13-ról 25-re emelkedett.

"Ez a lépés okos választásnak bizonyult, mivel némileg megnyugtatóan hatott a közösségre, hiszen világossá tette számukra, hogy a csapvíz fogyasztása tilos, amíg a helyzet teljes körű megoldásáig nem jutunk el."

- mondta az ügyvezető.

A tiltás elsőre megnyugtatóan érintette a lakosságot, ám a vízművek esetében a helyzet hamar bonyolultabbá vált, amikor a tiltást követően a vízminőségi adatok romlani kezdtek, izgalmakat okozva ezzel.

"A tilalmat követően kiterjedt ivóvízhálózati öblítést végeztünk, azonban a hatóságok és a mi méréseink is azt jelezték, hogy a helyzet romlott. Ennek hátterében az áll, hogy a lárvák a II. tározóban is elszaporodtak, így újra bejuthattak az ivóvízhálózatba" - fejtette ki a szakértő.

"Akkor már nálunk is borús lett a hangulat, mert nem értettük, mi történt, és már azon gondolkoztunk, hogy a visszamosató vízzel (hálózati víz) visszafertőztük az egész tisztítótechnológiánkat, ami kihatással volt a II-es számú ivóvíztároló medencére. Ha ez történt, akkor vége az egésznek, és mindent ki kell takarítani (vas- és mangántalanító berendezés, szűrőtöltetcsere, tárolók ismételt fertőtlenítésé, stb.), és több hét lesz mire rendet tudunk rakni"

- tette hozzá.

Ahhoz, hogy ezt kiderítsük akkreditált - vagyis minden vízműtől, önkormányzattól vagy államtól független - laborvizsgálatot rendeltünk el külön a technológiára és a II-es tároló medencére, és ez alapján kiderült, hogy a II-es tároló is fertőzött volt, csak olyan kis mértékben, hogy a vízmű vizsgálatai nem mutatták ki - mondta a szakember.

A jegyzőkönyvek elemzése alapján világossá vált, hogy a tisztítótechnológia mentes maradt a fertőzésektől. A III. tárolómedence teljes körű fertőtlenítése után a II-es és a magastároló elzárásra került, így a rendszer kizárólag a fertőtlenített III. medencéből üzemelt. A korlátozások ideje alatt a város lakóit kihelyezett tartályokkal, tartálykocsikkal és palackozott vízzel látták el, biztosítva ezzel a szükséges vízellátást. Pénteken a hatóság által végzett vizsgálat megerősítette a munkálatok eredményességét, és ennek eredményeként feloldották az ivóvíz fogyasztásának korlátozását.

A probléma eredete bár Pilisre vezethető vissza, a pánikhangulat azonban gyorsan átterjedt más településekre is. Ezekről a helyekről folyamatosan érkeztek megkeresések a DAKÖV-hoz.

A Facebookon közzétett képek és történetek kapcsán több település vezetője is megkeresett minket a DAKÖV Kft. szolgáltatási területén. Mindannyiukat meg kellett nyugtatnunk arról, hogy a pilisi ivóvíz hálózati rendszere nem kapcsolódik más települések ivóvíz ellátásához. Sajnos a helyzetet tovább bonyolította, hogy nem rendelkezünk sajtóosztállyal, így nem tudunk olyan hatékonyan kommunikálni, mint ahogyan az információk terjednek a közösségi médiában.

- fejtette ki Jasper Andor, aki hangsúlyozta, hogy ez a helyzet megerősítette a sajtóosztály létrehozásának szükségességét.

A kommunikációs csapat hiányossága, valamint a pilisi helyzet együttesen azt eredményezte, hogy Jasper Andor és munkatársai az elmúlt héten szinte minden nap 16-18 órás munkanapokat voltak kénytelenek eltölteni.

Egy különös eset jutott eszembe Monorierdőből, ahol egy felhasználó egy fotó alapján vasreszeléket féregnek nézett. Az ügyvezető elmondta, hogy a vasárnapi pilisi magastárolóból vett vízminta mikroszkópos vizsgálata során kiderült, hogy ez csupán egy téves riasztás volt. Megjegyezte, hogy a vasreszelék az összes csapvízben jelen van, ha eltávolítjuk a perlátort a csapról, sőt, ez a reszelék képes olyan formát ölteni, hogy valóban féregnek tűnjön.

A kép nyomán Monorierdőn is elvégezték az ivóvízhálózat mintavételét, és csütörtökön az önkormányzat honlapján közzétett közleményben arról tájékoztattak, hogy a csapvízben náluk is észlelték a fonálférgek megjelenését.

A pilisi ügy nyomán a DAKÖV olyan mértékű kritikát kapott egyetlen hét leforgása alatt, amit valószínűleg csak a MÁV-nak kell még elviselnie a szolgáltatók között. Jasper Andor és csapata azonban határozottan helytállt a helyzetben.

Az elmúlt évtized során rengeteget tapasztaltunk, ami miatt némileg immunissá váltunk a megjegyzésekre, mind a kollégáim, mind én. Mi szakemberek vagyunk, tisztában vagyunk a helyzet részleteivel, és jól tudjuk, mi zajlik a háttérben. Az átlagos ember azonban nincs tisztában ezzel, ezért a kritikák túlnyomó többsége nem megalapozott, így nem is foglalkozunk velük. Viszont ha olyan személytől érkezik a vélemény, aki alaposan ismeri a folyamatot, azt természetesen komolyan vesszük.

- vélekedett.

Az ügyvezető a lapnak elmondta, hogy ha a munkatársai minden egyes kritikát a szívükre vettek volna, a vállalat valószínűleg összeomlott volna. A rengeteg negatív megjegyzés elviselése ugyanis szinte lehetetlen feladat.

"Bármi is legyen a helyzet, mindig hangsúlyozom a kollégáimnak, hogy próbálják meg átérezni a fogyasztók helyzetét. Képzeljék el, milyen érzés lenne, ha ők is kukacos vagy barna vízhez jutnának csapból. Biztos vagyok benne, hogy ők sem lennének boldogok ezzel."

Jasper Andor hangsúlyozta, hogy fontos számára, hogy a problémákat ne a közösségi média platformjain hozzák fel az emberek. Kérte, hogy aki bármilyen ügyben keresné őt, az ne habozzon, és névvel, címmel, valamint elérhetőséggel keresse meg, így lehetőségük nyílik a helyzet alapos kivizsgálására.

Az ügyvezető véleménye szerint ez a munkakör természetes velejárója, és el kell fogadniuk, hogy még akkor is ők viselik a felelősséget, ha a problémát a fogyasztó maga okozta. Példaként mesélt egy esetet, amely során egy ügyfél kesztyű nélkül végezte el a vízszűrő cseréjét, majd meglepetten tapasztalta, hogy a csapvíz tele van baktériumokkal, holott a bejövő víz minősége kifogástalan volt.

"Ha egy szűrőt rosszul alkalmazol, akkor több kárt okozol, mint amennyi hasznot"

- hívta fel a figyelmet a szakértő.

Jasper Andor elárulta, most éppen azért kapnak bejelentéseket, Pilisről, mert túl klórszagú a víz, ami a tisztítás eredménye, ugyanis az utóbbi héten emelt klórmennyiséggel használták a rendszert. A klór ugyan elpárolog a vízből - egyébként a héten a klór által okozott probléma is megszűnik -, viszont rontja a fogyasztó élményét, emiatt megérti a mostani megjegyzéseket, is és kollégáik is tűrik a helyzetet.

"Nem lehet víziközmű-szolgáltatást végezni azzal a mentalitással, hogy az üzemeltető kijelenti, letelt a munkaidő, és innentől nem érdekli a dolog. Ez valójában egy folyamatos, 0-24 órás elköteleződést igénylő feladat. Ha nem érezzük magunkénak ezt a munkát, akkor az egész rendszer nem fog megfelelően működni."

- értékelte Jasper.

A szakember megosztotta, hogy néhány munkatársuk önként vállalkozott arra, hogy átmenjenek Pilisre segíteni. Ezt azért tették, mert a saját területükön jelenleg minden a legnagyobb rendben zajlik.

"A lakosok részéről érkezett néhány kedvező visszajelzés, és a polgármesterek is kifejezték hálájukat a munkánk iránt" - mondta.

A DAKÖV 2024-re 2,7 milliárd forintos fejlesztési forrást nyert el, azonban a pénz felhasználásához elengedhetetlen a közbeszerzési eljárások lebonyolítása. Ez a folyamat rendkívül időigényes, és hatalmas mennyiségű adminisztrációval jár. Emellett kiemelten fontos, hogy a szövegezés precíz legyen, így a szolgáltatók pontosan azt a minőséget kapják, amelyet a pályázat keretein belül eredetileg megfogalmaztak.

A DAKÖV feladatai között nem csupán a víziközmű hálózat fejlesztése szerepel, hanem új szennyvíztisztító telepek létesítése is kiemelt jelentőséggel bír. Ezek a létesítmények különösen fontosak, mivel számos településen a szennyvízrendszer és a meglévő tisztító telep kapacitása már nem elegendő ahhoz, hogy újabb háztartások beköltözését lehetővé tegye. Az új telepek megvalósítása azonban csak állami vagy uniós források segítségével lehetséges, ráadásul a kivitelezés folyamata évekig is eltart.

"Gyakorlatilag meg tudod egy fél pillanat alatt állítani a várost azzal, hogy azt mondod, itt a vége, a viziközműrendszer nem tud kiszolgálni több felhasználót. Az ellátásért felelős önkormányzat és a szolgáltató közös gondolkodása nélkül nem tudunk tovább fejlődni. Ez a közös gondolkodás nálunk már elindult" - magyarázta z ügyvezető.

Related posts