Fenntartható repülés: A Wizz Air megkezdte a jövő üzemanyagának tesztelését.
Fenntartható repülőgép-üzemanyaggal végzett tesztsorozatot a Wizz Air, az Airbus, Moeve és a brüsszeli Charleroi Repülőtér. A légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésében volt fontos a tesztsorozat, követve a Refuel EU jogszabály előírásait, amely 2025. január 1-jétől megszabja az uniós repülőterekről induló járatokon a SAF (a fenntartható repülőgép-üzemanyag, Sustainable Aviation Fuel) minimális részarányát - szerepel a Wizz Air közleményében. A vállalat kutatást is végzett mintegy 15 ezer fő körében, akiket a fenntartható üzemanyagokról kérdeztek meg. A válaszadók 71 százaléka gondolta úgy, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag hozzájárul a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez, bár csak 45 százalék hallott erről az innovációról korábban.
A tesztek keretében a Wizz Air több mint 50 járatot üzemeltetett, kihasználva a fenntartható és hagyományos üzemanyagok keverékét, figyelembe véve az úgynevezett "mass balancing" modellt.
Általánosságban kijelenthető, hogy a SAF alkalmazása a repülőgépek teljes életciklusának figyelembevételével akár 90%-kal is mérsékelheti a szén-dioxid-kibocsátást.
A kezdeményezés rávilágított arra, hogy a SAF integrálása a napi működésbe számos izgalmas lehetőséget rejt magában. Ugyanakkor felhívta a figyelmet azokra a kulcsfontosságú területekre is, amelyeken a jövőben további fejlődés szükséges, így például az infrastruktúra korszerűsítése és a költségek optimalizálása terén.
A fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) olyan alternatív üzemanyagok, amelyek különböző alapanyagokból, például használt étolajból származnak, és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint akár 65%-kal is csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását a hagyományos repülőgép-üzemanyaghoz képest. A BCN-BUD útvonalon az üzemanyagkeverék legfeljebb 5% SAF-ot tartalmaz, amíg a CRL-BUD útvonalon legfeljebb 10%-ot, mindkettőt a Nemzetközi Fenntarthatósági és Szén-dioxid-kibocsátási tanúsítvány (ISCC EU) tanúsítja.
Az úgynevezett "mass balancing" egy olyan számolási keretrendszer, amely követi a SAF-ot a hálózaton keresztül, és annak környezeti előnyeit konkrét járatokhoz rendeli, függetlenül attól, hogy a SAF-ot fizikailag hol használják fel. Ez azon az elven alapul, hogy a SAF keverhető a hagyományos repülőgép-üzemanyaggal, és szétosztható a különböző járatok között, de fenntarthatósági előnyeit a kiválasztott járatokhoz rendelik, mintha azok közvetlenül SAF-ot használnának. Ez a rendszer lehetővé teszi a légitársaságok számára, hogy globálisan támogassák a SAF-gyártást és -felhasználást.
A tesztprogram során az utasok környezettudatosságát és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású légi közlekedéssel, valamint a fenntartható üzemanyagokkal kapcsolatos véleményét vizsgálták. A résztvevők körében sokan beismerik, hogy a környezetvédelmi szempontok miatt szívesen módosítanák utazási szokásaikat, ám az iparág szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére tett erőfeszítéseiről és egyéb intézkedéseiről szerzett ismereteik még nem elégségesek. Az eredmények a következőképpen alakultak:
Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-vezetője megosztotta gondolatait: "Örömmel tapasztaljuk, hogy a válaszadók 71 százaléka már tudatában van a fenntartható üzemanyagok (SAF) kedvező hatásainak, és nyitottak a zöldebb alternatívákra. Ugyanakkor sokan hangsúlyozták, hogy az emissziócsökkentés terén a SAF szerepével, a hozzá kapcsolódó költségekkel és a szabályozási keretekkel kapcsolatban további információkra lenne szükség. Fenntarthatósági stratégiánk következő lépése az abszolút kibocsátás csökkentése, amelyet a SAF-ba való befektetések révén kívánunk elérni. Partnereinkkel együtt folyamatosan ösztönözzük a politikai döntéshozókat, hogy támogassák a költségcsökkentést és a gyártási kihívások leküzdését, így elősegítve a zöld átállást."
A Charleroi-ban megrendezett sajtónyilvános kerekasztal-beszélgetés középpontjában a felmérés eredményeiből származó megállapítások és a különböző érintett felek szerepe állt, hangsúlyozva az együttműködés jelentőségét az alacsony szén-dioxid-kibocsátású légi közlekedés előmozdításában. Julien Manhes, az Airbus SAF és szén-dioxid-csökkentésért felelős vezetője kiemelte: "Jelenleg a SAF (fenntartható légiközlekedési üzemanyag) korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, ezért növelnünk kell a keresletet és a kínálatot, miközben minimalizálnunk kell a hagyományos üzemanyagokkal szembeni árkülönbséget. Elengedhetetlen, hogy a légiközlekedési ökoszisztéma – amely magában foglalja a légitársaságokat, repülőtereket, szabályozó hatóságokat, gyártókat és üzemanyag-előállítókat – szoros együttműködésben dolgozzon, hogy aktívan bevonja az utasokat az emissziócsökkentési kezdeményezésekbe."
Álvaro Macarro, a Moeve fenntartható repülésért felelős igazgatója hangsúlyozta: "A felmérés eredményei világosan mutatják, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) bevezetése kulcsfontosságú mind az iparág, mind a politikai döntéshozók számára. Miközben az utasok egyre inkább tudatosodnak a környezeti hatásokkal járó kompromisszumokról, a megfizethetőség és a téma körüli tájékoztatás hiánya még mindig komoly akadályokat jelentenek." Quentin Evrard, a BSCA fenntartható fejlesztési igazgatója hozzátette: "A SAF integrálása a repülési üzemanyagokba már nem csupán jövőbeli cél, hanem aktuális valóság. Minden európai repülőtérről induló légitársaságnak alkalmazkodnia kell ehhez a trendhez. A Charleroi Repülőtéren nem csupán az uniós előírásoknak való megfelelés érdekében népszerűsítjük a SAF használatát, hanem azért is, hogy túllépjünk a minimálisan előírt mennyiségen. Ennek érdekében a BSCA együttműködik a légitársaságokkal pénzügyi ösztönzők kidolgozásán, továbbá a SOWAER-rel és a vallon kormánnyal közösen igyekszik elősegíteni a SAF helyi gyártását, amely kulcsfontosságú lépés a repülési szektor fenntartható jövője felé."