Embertelen körülmények és rabszolgaság - megállították a BYD brazíliai gyárának építését.
A munkavédelem szuperlatívuszáról nem feltétlenül Brazília jutna eszünkbe, ám most a brazil hatóságok állíttatták le a BYD kínai járműgyártó vállalat építkezését az északkeleti Bahia államban, miután a munkásokat "rabszolgaságra" hajazó körülmények között találták.
Munkakörülmények a brazíliai egység építésénél (fotó: MPT) Több mint 160 munkás "megmentéséről" adott ki közleményt a brazil Állami Munkaügyi Ügyészség (MPT), a dolgozókat "megalázó" körülmények között tartották, nem kaptak fizetést, elszedték útleveleiket. Azt azonban fontos kihangsúlyozni, hogy az embertelen cselekedet nem a BYD, hanem a gyárat építő cég, a Jinjiang Construction Brazil műve, utóbbival a BYD meg is szakította minden kapcsolatát, és közölték, hogy "továbbra is elkötelezettek abban, hogy minden brazíliai előírást betartsanak". A Jinjiang munkásai négy létesítményben voltak elszállásolva Camaçariban. Az MPT szerint az egyik ilyenben matrac nélküli ágyakon tengődtek, továbbá 31 munkatársra jutott egyetlen fürdőszoba, így nagyon korán kellett kelniük, hogy beérjenek munkába. Az MPT szerint "a szálláshelyen tapasztalt állapotok a bizonytalanság és lealacsonyítás riasztó képét mutatták". A körülmények sértették az emberi méltóságot, mely a brazil törvények szerint már "rabszolgasághoz hasonló körülményeket" is magában foglalja, hovatovább az eset kényszermunkának is minősül, mivel sokaknak visszatartották a bérét, és a szerződés felmondása miatt is jelentős többletköltséggel kellett szembenézniük. A BYD úgy nyilatkozott, hogy a szerencsétlenül járt dolgozókat szállodákban helyezték el, illetve "részletesen felülvizsgálták" alvállalkozójuk dolgozóinak lakhatási és munkakörülményeit, és több alkalommal is kérték az alvállalkozót, hogy javítsanak a helyzeten. A BYD (Build Your Dreams) a világ egyik legnagyobb elektromos járműgyártója, eladásban már volt, hogy a Teslát is megelőzték. Brazíliában már korábban is megvetették a lábukat, 2015-ben São Paulóban nyitottak gyárat, itt elektromos buszok alvázai készülnek. Jelentős támogatásokat kapnak a kínai államtól, és arra ösztönzik a vásárlóikat, hogy dízeles, benzinmotoros autóikat elektromosra vagy hibridre cseréljék.
A BYD komáromi buszgyártó üzemének munkatársai 2017-ben ünnepelték az első helyben készült járművet (fotó: Krizsán Csaba/MTI). A BYD nemcsak Magyarországon van jelen, hanem Komáromban elektromos buszokat is gyártanak, amely az első európai buszgyáruk. A tervek szerint 2025-re Szegeden megnyílik új elektromos autógyártó egységük, amely az első ilyen európai létesítményük lesz. Amennyiben a brazíliai üzem építése késlekedik, úgy Szeged lehet az első BYD gyár, amely Ázsián kívül üzemel, mivel a bahiai gyár is versenyben van e címért. Orbán Viktor kormányfő kiemelte, hogy a jövő évre tervezett nagyobb beruházások között ez a projekt is szerepel, amely hozzájárulhat a gazdasági sikerekhez. A magyar kormány különös figyelmet fordít az elektromos autók és az akkumulátorgyártás fejlesztésére, miközben Donald Trump, Orbán politikai szövetségese, vámokat tervez bevezetni a kínai elektromos járművekre. Ábrahám Barnabás - Kuruc.info