Döntő pillanat az utolsó körben: Norris bravúrosan hárította Piastri offenzíváját, ezzel megszerezte a győzelmet a Magyar Nagydíjon!

Lando Norris szerezte meg a McLaren történetének 200. győzelmét. A brit alternatív stratégiával győzte le az őt az utolsó körig támadó Oscar Piastrit. Charles Leclerc drámája után George Russellnek jutott a dobogó harmadik foka.
A Hungaroringen a pálya már alig viselte magán a reggeli eső nyomait, így a Forma-1 mezőnye szeles, felhős, de száraz, 33 fokos körülmények között vágott neki a Magyar Nagydíjnak. Charles Leclerc és a McLaren pilótái is tudatában voltak annak, hogy az esetleges előzési nehézségek miatt már az első méterek kulcsszerepet játszhatnak a verseny kimenetelébe. "Ha sikerül megőrizni a pozíciót, az megkönnyítheti a verseny hátralévő szakaszát" – nyilatkozta a pole-pozíciót megszerző versenyző még szombaton.
A mezőnyből öten vállaltak alternatív stratégiát: Carlos Sainz, Nico Hülkenberg és Alexander Albon a lágy, míg Lewis Hamilton és Pierre Gasly a kemény gumin próbált elöretörni, az első 11 a közepes keverék mellett döntött.
Amikor a lámpák kialudtak, Lando Norris mindent megtett, hogy a legagresszívebb fényében tűnjön fel, de végül nem járt sikerrel. Oscar Piastrit próbálta megelőzni, belső ív felé tolakodva, de az ausztrál versenyző miatt óvatosan kellett fékeznie. Ennek következtében George Russell, majd nem sokkal később Fernando Alonso is elhaladt mellette, míg hátrébb Max Verstappen egy, Lewis Hamilton pedig két pozíciót vesztett a tumultusban.
Leclerc pontosan azt tette, amit elvárt tőle: amikor végre engedélyezték a DRS használatát, ő már több mint egy másodpercre eltávolodott Piastritól, aki szintén egy másodpercen kívülre került George Russelltől. A Ferrari pilótája a negyedik körben már 2,5 másodperces előnyt mutatott, ezzel is jelezve, hogy komolyan veszi a McLaren legyőzését.
Az első körök izgalmai fokozatosan formálták a verseny dinamikáját. Norris a 3. kör végén bravúrral megkerülte Alonsót a célegyenesben, ezzel visszafoglalta a 4. helyet. Eközben Verstappen simán megelőzte Liam Lawsont, majd a sikánnál egy elegáns, belső íves fékezéssel lepte meg Lance Strollt, aki éppen a 7. pozíciót foglalta el. Verstappen célja az volt, hogy kihasználja az alkalmat, és támadást indítson Gabriel Bortoletó ellen, aki éppen Alonsóval vívott küzdelmet menedzserével az oldalán. Így született meg a mezőny első DRS-vonata, ami újabb izgalmakat ígért a verseny hátralévő részében...
Az első körökben Isack Hadjarnak fájdalmas pillanatai voltak. Előtte Oliver Bearman finoman a kavicsba hajtott, és a felvert kövek egyike eltalálta az újonc kormányt fordító bal kezét.
Nico Hülkenberg eközben egy 5 másodperces büntetést kapott rajtnál történt kiugrás miatt. Amikor sebességbe tette a Sauberjét, az megrándult-- vélhetően ezt érzékelték a szenzorok. A csodálkozó német már 7 kör után kereket cserélt, de akkor még nem töltötte le a büntetését.
A 15. körben a frontvonalak megdermedtek, ami a stratégiákra helyezte a hangsúlyt. Piastri mérnöke már korán a kiállás lehetőségét pedzegette, miközben hátránya 2,5-3 másodperc között ingadozott Leclerc-hez képest. Ez a mozdulatlanság különösen frusztráló lehetett Norris számára, aki Russell mögött ragadt, és kénytelen volt figyelni, ahogy Piastri fokozatosan 5 másodperces előnyre tesz szert vele szemben.
A kiállások sorát az élmezőnyben Verstappen nyitotta, aki már a 17. kör végén kemény gumikat kapott. A McLaren ekkor közölte Norrisszal, hogy az A-tervhez képest -5 kör a céljuk, amire a brit egyetértőn jelezte, hogy a gumijának vége. Ehhez képest a kör végén Piastri állt ki...
A McLaren valószínűleg Russellt igyekezett provokálni a rádióüzenetekkel, ami végül eredményre vezetett: a 19. körben Russell Leclerc társaságában azonnal a boxba hajtott. Mindketten kemény abroncsokat választottak, és Leclerc zökkenőmentesen tért vissza a pályára, megelőzve Piastrit - az elévágási kísérletük azonban nem bizonyult sikeresnek.
Norris eközben az "elfogyott" gumikon egy merész kiállásra váltott, és a megszerzett vezető pozícióját egészen a 31. körig meg tudta tartani. Ekkor azonban a kezdeti 11 másodperces előnye 3 másodpercre olvadt. A McLaren pilótája a kemény gumikra váltva ismét Russell mögött találta magát. Honfitársa bő 9 másodperc előnyben volt, míg Piastri 17 másodperccel volt előrébb, de Norrisnak még mindig megvolt a 12 és 13 körös gumielőnye.
Mindeközben hátrébb zajlottak az események. Az egy kiállást választó Alonsónak Russell-lel volt egy meleg pillanata: amikor a brit a 2-es kanyar felé próbálta támadni őt, a féktáv felé majdnem belerongyolt hátulról az Astonba.
Még hátrébb Verstappen szolgáltatta a látványosságot. Kiállásával egészen a 16. helyre esett vissza. Hülkenberget a kedvenc előzési pontján, a sikánnál fékezte ki, majd Gaslyn hámozta át magát a 2-es kanyar külső ívén. Ezen a ponton megjegyezte, öngólnak érzi a taktikáját. "Srácok, ez igazán rossz ötlet volt. Akkora forgalomba érkeztem!"
Verstappen valóban sok időt vesztett a forgalomban. Különösen, amikor utolérte a Bearman, Lawson, Hamilton DRS-vonatot. Hamiltont végül a Mansell-kanyarban előzte belülről a 30. körben, ám a ferraris közben a bukótérbe menekült. Össze nem értek, de az FIA jelezte, a futam után vizsgálatra várja a két bajnokot.
Leclerc a verseny elején másfél másodperces előnyét megőrizte Piastrival szemben, de közben a rádión aggodalmát fejezte ki egy rejtélyes jelenség miatt. Úgy érezte, hogy ezt a problémát előre kellett volna tárgyalniuk, és attól tartott, hogy emiatt "elveszíthetik a versenyt", mivel jelentős időt veszíthetnek vele. A Ferrari csapata már egy ideje próbálta kezelni a versenyeken felmerülő különféle kihívásokat - nem kizárt, hogy Leclerc éppen ezekre a gondokra utalt.
Norris kiállását követően a Ferrari visszakerült az élen, de Piastri előnye folyamatosan csökkent a brit pilótahoz képest. Norris bő 18 másodperces hátrányban kezdett, de ügyesen faragta le a különbséget, mígnem a 40. körben, amikor a kerékcserék második hulláma indult - egy ügyes blöff keretein belül - már csak 10 másodpercen belül volt. Piastri számára a rádióban elhangzott a figyelmeztetés: "Boksz az előzésért!" Ezt a mondatot korábban már használták blöffként, de a Ferrari nem hezitált, és Leclerc-t azonnal a bokszba küldték. Nem sokkal később Piastri is megérkezett a pitbe.
Ekkor mindössze 5 másodperc választotta el őket, de Piastri hihetetlen teljesítménnyel 6 kör alatt ledolgozta a hátrányát, és sikeresen megelőzte Leclerc-t. A Ferrari sebessége látványosan csökkent, miközben a monacói versenyző türelme is kezdett kimerülni.
"Ez egyszerűen rendkívül idegesítő. Minden versenyképességem odavész. Csak annyit kéne tennetek, hogy meghallgattok! Én már kitaláltam volna egy alternatív megoldást, amivel másképp kezelhetjük ezt a helyzetet. Így viszont teljes káosz van! Káosz! Igazán csoda lenne, ha ebből a helyzetből még dobogóra tudnánk jutni!"
- Ezt nem hiszem el! - kiáltotta Leclerc dühösen, miközben Russell körönként szinte egy másodperccel gyorsabb időket futott.
A verseny utolsó 20 köre igazi üldözőversennyé vált. Piastri a második helyre lépve megkezdte a felzárkózást Norrisra a 14 körrel frissebb gumiján. Russell a lelassult Leclerc nyakára esett, míg hátrébb az egy kiállásos taktikai javaslaton csak mosolygó, végül másodszor is kereket cserélő Verstappen próbált a 9. helynél előrébb kapaszkodni Lawson mögött.
Az üldözők közül Russell volt az, aki elsőként lépett akcióba. Támadását a rádióban fogalmazta meg: a 61. körben Leclerc-t az első kanyarban féktávon való irányváltással vádolta. Két körrel később azonban valóban bekövetkezett egy irányváltás, de Russell nem engedett a belső ív javára, így sikeresen megakadályozta a monacói előretörését.
Leclerc újra és újra nekivágott a visszavágásnak a 2-es pozícióban, de minden erőfeszítése hiábavalónak bizonyult. A győzelem után pedig már a dobogós helyezésről is le kellett mondania...
Három körrel később Piastriékra irányult a figyelem: az ausztrál DRS-távolságon belülre került a vezető Norrisszal szemben. Öt körük maradt lemeccselni, melyiküké lesz a McLaren történetének 200. győzelme.
Piastri a 69. kör elején az első kanyarban próbálta meglepni Norrist egy merész féktávval. Blokkolás, gumifüstölés lett a vége, és kis híján ütközés. Az ausztrál ezzel veszített annyi lendületet, hogy az utolsó kör elején már nem jelentett igazi veszélyt. Norris sikerre vitte az egy kiállásos taktikáját, és megnyerte a Magyar Nagydíjat bajnoki riválisa előtt, a McLaren pedig egy újabb kettős győzelmet aratott a nyári szünet előtt.
A verseny végén Leclerc mögött azok a pilóták zárták le a kört, akik egy kiállást választottak. Alonso az impozáns 5. helyet kaparintotta meg, míg Bortoleto karriercsúcsot jelentő 6. pozícióval bizonyította, hogy a Sauber pénteki erős teljesítménye nem csupán egy átmeneti jelenség volt. Stroll pedig Lawson előtt, a másik Aston Martinnal a 7. helyen ért célba.
Az egész verseny során Verstappen agresszív és látványos előzéseket mutatott be, de sajnos a taktikája nem hozta meg a várt eredményeket. Lawson végig tudta tartani a pozícióját a leintésig, így a címvédő csupán a 9. helyen végzett. Közben Andrea Kimi Antonelli okosan kihasználta a helyzetet, és egy kiállással sikerült egy pontot mentenie a csalódást keltő időmérője után.
A 40. Magyar Nagydíj igazán méltó ünneplése volt a jubileumnak. Az F1 most egy kis pihenőt vesz, hogy feltöltődjön a nyári szünet alatt. A következő izgalmas állomás, a Holland Nagydíj augusztus utolsó hétvégéjén vár ránk.