A BKV egy csődközeli helyzet határvonalán egyensúlyozik.


A BKV idei költségvetéséből 28 milliárd forint hiányzik ahhoz, hogy a vállalat talpon maradhasson. A közlekedési társaság ezért adósságátütemezést sürget, míg a következő év működéséhez a BKK-val közösen 30 milliárd forintos hitelkeretért folyamodik. Emellett érdemes megjegyezni, hogy az igazgatósági és felügyelő bizottsági tagok megbízatása már lejárt, így a cég, akárcsak számos más fővárosi vállalat, több hete jogellenesen működik.

A Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV) komoly pénzügyi nehézségekkel küzd, amely a vállalat történetének jelentős hiányosságaiból fakad. Amennyiben nem kap sürgős támogatást, a fizetésképtelenség határára kerülhet, és a helyzete csődbe torkollhat. Az adósságkezelés érdekében a BKV a legnagyobb beszállítóitól és az adóhatóságtól kér adósságátütemezést. A folyamat előrehaladásához azonban elengedhetetlen a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyása, amelyről a jövő szerdai ülésen várható döntés.

A BKV szolgáltatásainak fenntartásához szükséges forrásigény év végéig várhatóan 27,8 milliárd forintot tesz ki. Ez derül ki a BKV finanszírozásával kapcsolatos döntéshozatali anyagból, amelyet a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán fog megvitatni. Ez az összeg jelentős hiányt jelent a költségvetésben.

A tervezett összeg felét a 14 milliárd forint keretösszegű folyószámlahitel törlesztésére, valamint a decemberi kötelezettségek teljesítésére szeretnék felhasználni. Ezen kívül 7,8 milliárd forintot spórolhatnának meg, amennyiben az év végén lejáró számlák egy részét nem rendezik azonnal, hanem jövő évre halasztják. Ehhez természetesen szükséges, hogy a partnereikkel, köztük az energiaszolgáltatókkal és az üzemanyag-ellátókkal sikerüljön megállapodniuk.

A másik javasolt tétel a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal (NAV) való megállapodás lenne: az október-december időszakra vonatkozó adók és járulékok kifizetésére könnyítési kérelmet nyújtottak be, összesen 3,3 milliárd forint értékben. Biztosítékként a BKV-hoz kapcsolódó közösségi közlekedési szolgáltatási díjbevételre alapított jelzálogszerződést ajánlották fel. Ez annyit jelent, hogy amennyiben a BKV nem tud teljesíteni a megadott határidőre, a NAV jogosult lesz levonni a fennálló tartozását a vállalat szolgáltatások után járó díjbevételből. A BKV a törlesztést hat hónappal később, 2025 júniusára tervezi befejezni.

A 11 milliárd forint összegyűjtése után a fővárosi önkormányzatnak még 17 milliárdot kellene hozzáadnia, hogy a projekt teljessé váljon. Ez az összeg azonban változhat, attól függően, hogy milyen kedvezményeket sikerül kialkudni a jelentős beszállítókkal és az adóhatósággal.

A BKV következő évi működése és a fővárosi közlekedés fenntartása egyre bizonytalanabb helyzetbe kerül, főként a kormányzat által elvont több tízmilliárd forint következtében. A BKK és a BKV közösen 30 milliárd forintos folyószámlahitel iránti pályázatot nyújtott be, hogy részben enyhíthesse a tömegközlekedés finanszírozásában tapasztalható hiányt, amely 2025-re várhatóan jelentősen meghaladja a 2024-es forráshiányt. A szükséges tőkét a CIB Bank, az OTP Bank, a Gránit Bank és a K&H Bank biztosítaná. A Fővárosi Közgyűlés szerdán fog dönteni e kérdésben. A folyószámlahitel igénybevétele jelenti az egyetlen lehetőséget a főváros számára, mivel a törvények korlátozzák az önkormányzatok és az azokhoz tartozó gazdasági társaságok számára az éven túli hitelek felvételét.

Related posts