Az autóipar volt a motorja a hazai lízingpiac fejlődésének 2024-ben.

Tavaly óriási növekedést mutatott a lízing keretében vásárolt személyautók száma. Ilyen volumenű autófinanszírozásra legutóbb a járványt megelőző években volt példa, amikor az autókereskedők kedvezményes kamatokkal és akciókkal igyekeztek elnyerni a vásárlók bizalmát – derül ki a Bank360.hu legfrissebb elemzéséből. Más eszközök esetében azonban a vállalatok beruházási hajlandósága óvatosabbnak mutatkozik, kivételt képezve az építőipari gépek lízingje, amely 2024-re rekordot ért el.
A teljes lízingpiac által finanszírozott összeg 970 milliárd forintra nőtt 2024-ben, ami 6 százalék feletti bővülés a korábbi évhez képest. Lízing segítségével több mint 84 ezer járművet és gépet vásároltak az ügyfelek 1357 milliárd forint értékben. A lízinges vásárlók többsége új eszközt szerzett be. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint a finanszírozott összeg több mint 82 százalékából ilyet vettek, csak 17,7 százalék volt a használt eszközökre igényelt lízing aránya.
Az autós ágazat húzta 2024-ben a hazai lízingpiacot. A személygépkocsik és kisteherautók lízingje meghaladta az 550 milliárd forintot. Kiemelkedő bővülést eredményezett a lakossági vásárlások felfutása, de ebben a szegmensben még a vállalatok kereslete is tudott erősödni. Ezzel összhangban nőtt a forgalomba helyezett új gépjárművek száma is tavaly, megszűntek az ellátási láncok korábbi problémái, például a chip- és egyéb alkatrészhiány, amelyek miatt a vásárlóknak néha hónapokat, sőt akár egy-két évet is várniuk kellett a kiszemelt autóra. Sőt megjelent az igény a gyártóknál már készleten lévő autók értékesítésére, amelyekre sok esetben több millió forint kedvezményt is adtak, így végeredményben az új autók ára jellemzően csökkent a tavalyi évben. Ugyancsak segítette az eladásokat, hogy a kamathelyzet javulásával, az importőrök által biztosított plusz kamattámogatással ismét elérhetővé vált számos autótípusra az 5 százalék alatti vagy akár 0 százalékos kamat is, ami a vételárkedvezménnyel együtt rengeteg magánszemély vásárlót vonzott vissza a kereskedésekbe - értékelte az évet a Bank360.hu-nak Hanczár Zsolt, a legnagyobb piaci szereplő, az Euroleasing Zrt. gépjármű divíziójának vezetője. Szerinte 2025-ben ez a helyzet fennmaradhat, akár még javulhat is, hiszen például haszongépjárművekre a kis- és középvállalkozások február 17-től már 3 százalékos kamattal köthetnek szerződést a Széchenyi Lízing MAX+ konstrukcióra, ami látványosan kedvezőbb az egy évvel korábbi kamatszinthez képest.
A lakossági és vállalati gépjárműlízing területén jelentős növekedés tapasztalható. A kiskereskedelmi ügyfelek, akik közvetlenül autókereskedőktől vásárolnak és lízingelnek, tavaly összesen 419 milliárd forint értékben vettek fel finanszírozást autókra, motorokra és kishaszon-gépjárművekre. Ez a szám csaknem 20 százalékkal magasabb a 2023-as évhez képest.
Párhuzamosan a flottakezelő cégek autóflottája 2024-ben jelentős bővülésen ment keresztül, hiszen a lízingelt járművek száma meghaladta a 11 100-at, ami majdnem 500 darabbal több, mint az előző évben. Az értékbeli növekedés még figyelemreméltóbb: tavaly a szerződéses összeg elérte a 106 milliárd forintot, ami 44 százalékos emelkedést jelent 2023-hoz képest. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy drágább autókra költöttek volna, hiszen a piacon tapasztalható fokozódó verseny és a stabilizálódás lehetővé tette, hogy sok esetben alacsonyabb önerő mellett is finanszírozhassák a járműveket, így a finanszírozott összeg is nőtt.
Miközben az autópiac dinamikusan növekedett, a lízingpiac más szegmenseiben a cégek, akárcsak a banki hitelezés terén, óvatosabb lépéseket tettek. Az állami támogatások hiánya és a különböző programok visszaszorulása bizonyos iparágakban lassulást idézett elő. A mezőgazdaság példája jól szemlélteti ezt a trendet: a legjelentősebb támogatások és kedvezményes lízing- illetve hitelprogramok 2022-ben érkeztek, amikor is 132 milliárd forint értékű eszközt finanszíroztak lízing formájában. Ezzel szemben 2023-ra ez az összeg már csökkent, míg tavaly csupán 84,6 milliárd forintot ért el.
A mezőgazdasági vállalkozások tehát óvatosan közelítik meg a beruházásokat, ami részben a csúcsinflációs évek és a forint tartós gyengülése miatti aggodalomnak tudható be. Ezek a tényezők jelentősen megemelték a gépek árát, ami óvatosabb döntésekre késztette őket. Hasonló tendencia figyelhető meg más iparágakban is, ahol a vállalatok szintén megfontoltan járnak el. Például a nagyhaszon-gépjárművek lízingje tavaly több mint 5 százalékkal csökkent, elérve a 215 milliárd forintos értéket.
Az ingatlanpiac 2024-re újból magára talált, hiszen a tranzakciók száma ismét emelkedésnek indult, és az árak is dinamikusan növekedtek. A lakáshitelek terén is rekordokat döntöttek, a 2025-ös kilátások pedig kedvező jeleket mutatnak. Herman Bernadett, a Bank360.hu szakértője rámutatott, hogy ennek következményeként az építőipari gépek lízingje terén jelentős fellendülés következett be 2024-ben, miután az előző évben mélypontot ért el. A finanszírozott összeg 35,75 milliárd forintra emelkedett, ami 44 százalékkal magasabb a 2023-as értéknél, és ezzel új rekordot állított fel.
A 2025-ös kilátásokról Vály Judit, az Euroleasing vezérigazgatója elmondta, hogy a várakozások a lízingpiac méretére hasonlóak az előző évihez. Ugyanakkor sok még a bizonytalanság az egyes területeken. Az autóknál a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos európai uniós szabályoknak való megfelelés vet fel kérdéseket, mert a korábbi évekhez képest lényegesen több elektromos autót kellene értékesíteni 2025-ben, amire még nem látszik a megfelelő mértékű kereslet. A többi lízingelt eszköznél pedig a különböző támogatások várható elérhetősége okoz kivárást, legyen szó kedvezményesebb kamatról vagy beszerzésekhez igényelhető vissza nem térítendő támogatásokról. Amíg azok nem jelennek meg, igyekeznek a cégek elhalasztani a tervezett beruházásaikat.