Az autonóm traktorok világában új típusú "vezetők" szükségesek.


Az autonóm traktorok megjelenése forradalmi változásokat hoz a mezőgazdaság világába, ám nem csupán a gépek fejlesztése jelent kihívást, hanem a kezelőik felé támasztott új elvárások is. A hagyományos vezetési készségek szerepe háttérbe szorul, míg a digitális rendszerek ismerete és a technológiai újítások iránti nyitottság egyre nagyobb jelentőséggel bír. A jövő mezőgazdasági szakembereinek fel kell készülniük arra, hogy alkalmazkodjanak a folyamatosan változó technológiai környezethez, amely új lehetőségeket és kihívásokat egyaránt tartogat.

A holland Dick Klok Cultuurtechniek vállalkozás már aktívan kísérletezik az autonóm működés határaival. Noha a traktor képes önállóan végezni a feladatokat, a felhasználók tapasztalatai és a gyakorlati megfigyelések rámutatnak arra, hogy az emberi felügyelet és a korszerű technológiai ismeretek továbbra is pótolhatatlanok.

"Cégünk folyamatosan nyitott az innovatív technológiák iránt. Egyre inkább úgy tűnik, hogy a jövőben autonóm traktorkat fogunk integrálni a működésünkbe" - osztotta meg gondolatait Kees Klok, aki testvérével, Arjóval közösen vezet egy földfejlesztéssel és bérmunkával foglalkozó vállalkozást, emellett pedig egy természetközeli szántóföldi gazdaságot is irányítanak. "Ma már nem elegendő, ha valaki jó traktoros, aki tud váltani és egyenesen vezetni. A modern, különösen az autonóm traktorok használatához a kezelőknek teljesen új típusú készségekre van szükségük."

Kees Klokkal egy iQuus-rendszerrel felszerelt Fendt 516-os traktor mellett találkoztunk, amely éppen egy sportpályán végezte munkáját forgóboronával. Kees és testvére Hollandiában bérmunkával, földfejlesztéssel és természetközeli szántóföldi gazdálkodással foglalkoznak, így nem meglepő, hogy a traktor éppen ezen a különleges helyszínen végzett el fontos feladatokat.

Ton Tanis a traktor rendszeres kezelője - bár ebben a kontextusban ez a megnevezés már kissé relatívvá válik. Ton már használt Fendt traktort a fű forgatására és rendképzésre, valamint vetés előtti talajelőkészítésre is. "Egyelőre még kísérletezünk a traktorral" - mondja. "Olyan kisebb feladatokat végeztünk vele, amelyek talán nem a legideálisabbak ehhez a technológiához, de jó alkalmat adnak arra, hogy megismerjük a rendszer működését. Minél több munkaórát igényel egy adott feladat ugyanazon a területen, annál vonzóbb az autonóm működés."

"Az iQuus csapatának kezdeti betanítása után a traktor kezelése viszonylag egyszerűnek bizonyult" - meséli Ton. "Segített az is, hogy a gazdaságban már ismerjük a Fendt traktorokat és az RTK GPS rendszert." Általában Trimble és Massey Ferguson gépekkel dolgoznak, az iQuus Fendt viszont Raven GPS-szel van felszerelve.

Ton néhány kisebb problémát tapasztalt ugyan munka közben, "de az iQuus kapcsolattartója mindig gyorsan elérhető volt és segített." Egy funkció, amit még nem sikerült önállóan aktiválnia, a fordulás közbeni hátramenet a fordulóban. A sportpályán például be kellett állítania valamit, mert a traktor túl közel ment a pálya szélén húzódó hálóhoz. "A traktor ilyenkor megáll, és kézzel kell újraindítani."

A biztonság az autonóm traktorok világában kiemelkedő fontosságú, és ez a gép ebben a tekintetben valóban kiemelkedően felkészült. "A biztonságot a saját vállalkozásunkban is elsődleges prioritásként kezeljük" - emeli ki Kees.

"Nagyon praktikus eszköz" - mondja Ton Tanis. Okostelefonon keresztül távolról is elérhetők a traktor adatai. Élő videóstream egyelőre nem érhető el, de hasznos kiegészítő lenne.

Az iQuus eddig kizárólag radartechnológiát alkalmazott az akadályok észlelésére, de idén először egy innovatív kombinált rendszert tesztelnek, amely a kamera és a radar technológiák előnyeit egyesíti. Ez a fejlesztés jelentős mennyiségű adatforgalmat generál, és néhány korlátozást is magával hoz, mivel a mérnökök folyamatosan dolgoznak az optimális beállítások megtalálásán, amelyek csökkentik az adatfelhasználást, miközben megőrzik a rendszer funkcionalitását. A gép kezelése szempontjából biztonságos megoldásnak tűnik: amennyiben valaki fellép vagy leszáll a mozgó traktorról, a gép azonnal leáll. Hasonlóképpen reagál, ha a vezetőfülke ajtaját kinyitják.

A vezetőfülkében minden paraméter testre szabható, de ahhoz, hogy a traktor önállóan mozoghasson, először le kell lépnünk a gépről. Ezt követően a traktor indítása, leállítása vagy megállítása már a távirányító segítségével végezhető el.

Az iQuus-rendszerrel felszerelt Fendt traktorra idén először szereltek oldal- és hátulnézeti kamerákat radarérzékelőkkel kombinálva.

Bár az eddigi tapasztalatok kedvezően alakultak, néhány új javaslat merült fel, amelyek hasznosak lehetnek a további fejlesztések szempontjából. Például hasznos lenne, ha a vontatott munkagépen vészleállító funkciót is integrálnánk. A fordulók programozása már most is többféleképpen megvalósítható, de további lehetőségek bevezetése is nagyban segítené a hatékonyságot. A babvetés előtti talajmunka során tapasztalt eltérő talajtömörödés miatt a talajellenállás is változik, ami indokolttá tenné a traktor előremeneti sebességének dinamikus szabályozását. Jelenleg a traktor egy előre beállított fix sebességgel halad, de a sebesség feladat- vagy térképalapú szabályozása szintén ígéretes megoldás lenne.

Egy újabb izgalmas fejlesztési lehetőség a munkagépek működésének folyamatos nyomon követése. Ez különösen fontos lehet azok számára, akik az autonóm traktorok használatát tervezik, hiszen a hatékony monitorozás segíthet optimalizálni a munkafolyamatokat és növelni a termelékenységet.

A hátsó kaszás autonóm fűnyírás például megfelelő alkalmazás lehetne Klok számára, ám az aszimmetrikus gépelrendezés miatt előfordulhatna átfedés vagy kihagyott sáv. Ennek programozása is hasznos lenne. A traktor állapotának okostelefonos megjelenítése előnyös, de a beépített kamerarendszer révén élő videókép is logikus következő lépés lehet. Ha a gép megáll, a távoli betekintés segíthet az ok kiderítésében és a munka minőségének ellenőrzésében. A technológia már adott, de Klok gépén még nem aktív. Az is előrelépés lenne, ha a traktor bizonyos idő után automatikusan leállítaná a hajtást és a motort.

"Kees kifejezi optimizmusát: 'A gazdaságunkban rengeteg lehetőség rejlik.' Folytatja: 'A munkaerő költséges és nehezen hozzáférhető, ezért folyamatosan keressük az innovatív megoldásokat. Például Ton bálázza a füvet, miközben a Fendt önállóan rendet rak. Ezzel egy ember két gépet tud hatékonyan irányítani. Ha pedig bármi probléma adódik, a kezelő mindig a közelben van, készen arra, hogy segítsen.'"

Az ilyen jellegű munkavégzés – amikor a traktor önállóan dolgozik, míg az ember más feladatokkal foglalatoskodik – rendkívül ésszerű és költséghatékony megoldás lehet. Ugyanakkor, noha számos traktor már félautonóm üzemmódban működik, jelenleg nem bízhatunk meg bárkit egy teljes mértékben autonóm traktor irányításával. A traktoros feladatok már nem csupán a váltásról és az egyenes vonalban való haladásról szólnak; a modern traktort kezelő szakembereknek, különösen az autonóm gépekkel dolgozva, sokkal szélesebb körű tudásra és készségekre van szükségük.

"Ton élvezi ezt a fajta munkát, és érdeklődik a technológia iránt - emiatt ő ideális jelölt az iQuus rendszerrel való munkára" - vonja le a következtetést Kees az első autonóm tapasztalatok után.

Related posts