A mesterséges intelligencia a jövőben képes lesz előre olvasni az emberek szándékait, még mielőtt azok kifejezésre jutnának.
A generatív mesterséges intelligencia fejlődése egy újfajta meggyőzési technikát hozott létre, amely a jövőbeli döntések előrejelzésére épít. A Cambridge-i Egyetem AI-etikusai ezt a jelenséget szándékgazdaságnak hívják, mivel az új eszköztár képes befolyásolni a fogyasztói döntéseket, sőt, akár azok megfogalmazását is.
Akár egy új termék beszerzése, akár egy politikai párt támogatása a téma, a mesterséges intelligencia mára olyan fejlettségi szintre jutott, hogy képes előre jelezni az emberek szándékait és preferenciáit, még mielőtt azok kifejezésre jutnának. Ezen adatok felhasználásával pedig hatékonyan javítható a tartalomkészítés és a reklámkampányok célzott terjesztése.
Ehhez óriási mennyiségű adatra van szükség az egyes fogyasztókról, ez viszont az internet- és közösségimédia-felhasználók esetén már szinte teljesen rendelkezésre áll. Az információk mellett az AI szuperképességére van még szükség, azaz arra, hogy a technológia képes ráhangolódni a felhasználókra, szinte kapcsolatot alakít ki az emberrel. Ez, a Techxplore szerint ipari mértékű fogyasztói és társadalmi manipulációt tesz majd lehetővé a jövőben.
A szándékgazdaság teljesen átszabhatja a hirdetési és értékesítési piacot, figyelmeztetnek a szakértők, akik megkérdőjelezik a trend etikáját is. A nagy nyelvi modelleken (LLM-eken) keresztül begyűjtött információk, valamint az ott kialakuló beszélgetések ugyanis észrevétlenül csalnak ki értékes információkat az emberekből, amik ugyan sokszor a segítségnyújtás mellett fel sem tűnnek az embereknek, utólag mégis felhasználhatók kevésbé tiszta célokra.
A cikkben egy érdekes példával találkozhatunk: képzeljünk el egy mozijegyet, amelyet egy csetbot ajánl fel a felhasználónak, miután észleli a fáradt hangulatát és tisztában van azzal, hogy milyen filmek iránt érdeklődik. Ez a megoldás nemcsak praktikus, hanem személyre szabott élményt is nyújt, lehetővé téve, hogy a nap végén egy kis szórakozásban legyen részünk.
A szándékgazdaság olyannyira nem futurisztikus elképzelés, hogy már ma is találkozhatunk technológiákkal, amik alkalmazzák. Ilyen például az App Intents, az Apple fejlesztői keretrendszere, amivel a Sirihez kapcsolhatók egyes alkalmazások, amiket az okoseszközökbe épített algoritmus felkínálhat a felhasználóknak bizonyos viselkedési mintázatok alapján. A kérdés tehát nem az, hogy teret nyer-e a trend, hanem az, hogy mikor terjed el annyira, hogy teljesen beszövi a mindennapokat.