A kormány teljes erőbedobással támogatja az autóipart, míg az ellenzék úgy véli, hogy Ficóék figyelmen kívül hagyják a polgárok érdekeit.


A mai napon rendkívüli ülést hívott össze a kormány az autóipar jövőjének alakulásáról. Számos minisztérium összefogott, hogy közösen dolgozzanak a gyártóknak szánt támogatások megerősítésén és bővítésén, ezzel biztosítva a szektor fejlődését és életképességét. Az iparág védelme és fejlesztése kiemelt prioritás számukra.

A döntéseket az autógyártókkal folytatott közös konzultáció során fogják meghozni. Szlovákia célja, hogy aktívan részt vegyen a legkorszerűbb modellek előállításában, ami egyben biztosítaná a munkahelyek védelmét is.

Szlovákia perspektívájából nézve az autóipar az elmúlt húsz év során a legdominánsabb iparággá vált, amely jelentős szerepet játszik az ország gazdaságában. Az utóbbi időszakig Szlovákia élen járt az egy főre jutó autógyártás terén, és 2024-ben több mint 990 ezer jármű hagyta el a szlovák gyártósorokat. Ez a robosztus növekedés és termelési kapacitás kiemeli Szlovákia jelentőségét az európai autóipari térképen.

A pozsonyi Volkswagen-üzem, a nagyszombati Stellantis, ahol Citroën és Peugeot modellek készülnek, a zsolnai KIA, valamint a nyitrai Jaguar, amely Land Rover modelleket gyárt, összességében a becslések szerint a szlovák bruttó nemzeti össztermék 10-13 százalékáért felelnek.

A vállalatok és a velük szerződéses kapcsolatban álló beszállítók körülbelül 250 ezer új munkahelyet hoztak létre hazánkban, ami azt jelenti, hogy a munkavállalók közel egytizede valamilyen formában az autóiparhoz kapcsolódik.

Ez a féloldalas gazdasági fejlődés nem mentes a hátrányoktól: Szlovákiát a világpiaci ingadozások és az autóiparban tapasztalható tendenciák sokkal inkább sújtják, mint egy átlagos országot. A szlovák autóipart leginkább a villany- és önvezető járművek térnyerése mellett az amerikai védővámok fenyegetik. A helyben gyártott modellekből közel százezer darabot adtak el az Egyesült Államokban, ám a 25 százalékos védővámok bevezetése után várhatóan a kereslet drasztikusan csökkeni fog. Ennek következtében több nagyvállalatnál is megfigyelhetőek a leépítések jelei. Ha a szlovák autógyártás üteme lassulni kezd, az akár 1-2 százalékos csökkenést is eredményezhet az ország gazdasági mutatóiban. Az áprilisi elemzések alapján a megszorítások és elbocsátások 10-20 ezer munkahelyet veszélyeztetnek.

A kormánykoalíció a következmények tudatában döntött úgy, hogy bőkezűbben igyekszik dotálni az autógyárakat, illetve szorosabbá teszi velük az együttműködést. Az intézkedések egy része még nem végleges, az autógyárakkal összhangban döntenek róluk.

Valószínű, hogy a gyárak a közeljövőben állami támogatásokban részesülnek. A gazdasági minisztérium, amelyet Denisa Saková (Hlas) vezet, októberig készíti el a pontos gazdasági intézkedések részletes listáját. Az automatizációs befektetésekhez kapcsolódó adókedvezmény is továbbra is érvényben marad a 2027-es határidő után, így a termelés modernizálására törekvő autógyárak akár a befektetés 15-55%-át is leírhatják az adóalapjukból.

A gyárak számára uniós forrásokhoz is hozzáférés nyílhat: a keretprogramok átszervezése révén lehetőség nyílik arra, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére irányuló kezdeményezésekbe bevonják őket.

Számos minisztérium is aktívan részt vesz a támogatási kezdeményezésekben saját szakterületén: a környezetvédelmi tárca a hulladékkezeléssel kapcsolatos programokat indít, az oktatási minisztérium pedig a szakképzett szakemberek képzésére helyezi a hangsúlyt. A közlekedési minisztérium pedig az önvezető járművek számára dedikált tesztpályák kialakításával igyekszik elősegíteni az autógyártók innovációját. Emellett a Robert Fico által megerősített szlovák-kínai kapcsolatok új kihívások elé néznek: a kormány bízik abban, hogy az ázsiai országból származó ritkaföldfémek beszerzése is könnyebbé válik, ami fontos lépést jelent az autóipar számára.

Alexander Matušek, a Szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) elnöke szerint a legnagyobb gyártók ősszel egyeztethetnek a gazdasági minisztériummal arról, milyen módon növelhetnék a gyárak bevonásával Szlovákia versenyképességét.

Az ország célja, hogy a magyar, cseh és lengyel gyártók mellett a többi uniós tagállam ipari szektorával is versenyképes maradjon.

Matušek véleménye szerint a szlovákiai autóipar komoly kihívásokkal néz szembe a magas energiaárak következtében, ami versenyhátrányt jelent a gyártók számára. Emellett a munkaerő-toborzás nehézségei, valamint a hulladékkezelés hatékonysága és ütemezése is jelentős hatással van a helyi nagyvállalatokra. A ZAP vezetője úgy látja, hogy a közelgő találkozó jó lehetőséget teremt a kormány és az iparági szereplők közötti valódi szakmai párbeszéd elindítására.

A találkozót követően megszólaltak ellenzéki pártok is. Rastislav Krátky (Szlovákia mozgalom) szerint a kormány a rendelkezéseivel "halálos koktélt kevert" az autóiparnak, de az emberek egészségére és a környezetre sincs tekintettel. A képviselő rámutatott, hogy visegrádi viszonylatban a szlovákiai munkavállalókat terhelik a legnagyobb költségek - egy átlagos cég húsz százalékkal nagyobb járulékokat fizet egy órára számítva, mint a környező országokban.

Krátky véleménye szerint a kormánynak inkább a gazdaság sokszínűsítésére kellene fókuszálnia, mintsem az együttműködés erősítésére. Szerinte prioritásként kellene kezelni azokat az iparágakat, amelyek jelentős hozzáadott értéket képviselnek. Emellett a politikus környezetvédelmi aspektusok alapján is kritikát fogalmazott meg a tervezett beruházásokkal kapcsolatban, mint például a nagysurányi akkumulátor-gyár ügyével.

A Progresszív Szlovákia szerint Fico egy "hamis tűzoltó" szerepét játssza, aki felgyújtotta az épületet, majd egy pohár vízzel a kezében rohangál a megoldás látszatát keltve.

A PS véleménye szerint a kormány korábbi intézkedései, mint az adóemelések és a befektetők bizalmának csökkentése, súlyosan károsították az autóipart.

Related posts