A Balaton körüli zűrzavaros vasúti hétvége után Lázár János úgy döntött, hogy leváltja az egyik helyettes államtitkárt.


Lázár János, az építési és közlekedési tárca vezetője, úgy döntött, hogy leváltja Bói Lórándot, aki a közlekedésstratégiai ügyekért felelt helyettes államtitkárként. Az Index értesülései szerint a döntés mögött a vasárnapi, dél-balatoni vasútvonalon tapasztalt zűrzavaros körülmények is szerepet játszottak.

A pünkösdi hétvégén történt súlyos fennakadás után Lázár János teljes kártérítést rendelt el az érintett utasoknak, és bejelentette, hogy a Siemens addig nem kap újabb megrendelést, amíg nem javítja ki a tíz éve 15 milliárd forintból felújított pálya hibáit. A miniszter közösségi oldalán közölte: a MÁV-csoport teljes összegű kártérítést fizet a késések miatt érintett utasoknak. Ez nem csupán a jegyár 50 százalékának visszatérítését jelenti - mint azt más esetekben megszokhattuk -, hanem a teljes ár visszafizetését, "bocsánatkérésként" az okozott kellemetlenségekért.

A mostani zűrzavaros hétvége után sajnálatos módon nem érkezett bocsánatkérés, viszont a késéseknek komoly politikai következményei lettek.

Az Index forrásai alapján Lázár János, az építési és közlekedési miniszter, döntést hozott Bói Lóránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár menesztéséről. A lépésre a múlt vasárnap tapasztalt káosz miatt került sor a dél-balatoni vasútvonalon. Információink szerint ez a zűrzavar lehetett a döntés hátterében, amely végül a helyettes államtitkár pozíciójába került.

A 24.hu tőlünk független forrásból szintén arról számolt be, hogy az ÉKM bejelentette a felelős helyettes államtitkár távozását. A lap szerint viszont Bói Lóránd távozása nem függ össze a MÁV elmúlt hetekben tapasztalt kudarcaival.

Bói Lóránd pályafutása 2018-ban indult a MÁV-START Zrt.-nél, ahol kezdetben projektvezetőként tevékenykedett. 2019-től 2020-ig az üzlet- és szolgáltatásfejlesztési igazgatói posztot töltötte be. Ezt követően a Volánbusz vezérigazgatójaként folytatta karrierjét, majd nem sokkal később az általános vezérigazgató-helyettesi szerepet is magára öltötte. Végül visszatért a MÁV-hoz, ahol integrációs igazgatóként dolgozott. 2022 decemberétől az Építési és Közlekedési Minisztériumban a közlekedésstratégiai feladatokért felelős helyettes államtitkárként tevékenykedik.

Ahogy korábban említettük, a dél-balatoni vasútvonalon délután egy motorvonat meghibásodása okozott fennakadásokat. A Győrből Pécsre tartó Helikon InterRégió vonat Máriahullámtelepnél állt le. A műszaki problémával küzdő járművet ugyan elvontatták, de a hiba következtében a vonatok jelentős késésekkel közlekedtek. A vasúttársaság korábbi ígérete ellenére a menetrend vasárnap estére sem állt helyre, mivel a Déli pályaudvarról 21:35-kor induló 1878-as számú Balaton IC elgázolt egy embert Siófok térségében. A baleset következtében a forgalom Szabadisóstó és Siófok között egészen a hajnali órákig szünetelt.

A fennakadásokról Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője is beszámolt. Az esettel összefüggésben Vitézy Dávid kemény kritikával illette a MÁV jelenlegi vezetését és Lázár János építési és közlekedési minisztert. Kiemelte, hogy bár üzemzavarok, mindig előfordulhatnak, a jelenlegi állapotoknak mélyebb okai vannak, így a fejlesztések leállítása és a vasúti járműbeszerzések visszavonása. A fővárosi politikus szerint különösen problémás, hogy a kormány 10 pontos válságtervet hirdetett az idei nyári szezonra, amely azonban nem hozott érdemi javulást.

Egy héttel ezelőtt Lázár János határozottan kiállt a MÁV munkatársai mellett.

A magyar vasút rendszerének számos problémája van, és ha valakinek ez izgalmat kelt, bátran terjessze azt a hírt, hogy ezek a nehézségek az utolsó három év során alakultak ki, és hogy én vagyok a felelős értük. Persze, uszítani lehet ellenem, hiszen a munkaköri leírásomban benne van, hogy ezeket a kihívásokat el kell viselnem.

- fogalmazott akkor Facebook-bejegyzésében az építési és közlekedési miniszter, aki tavaly novemberben azt mondta MÁV-ról, hogy a szarból kell várat építenie. Lázár János hozzátette: az nagyon nincs rendben, hogy az őt támadók a vasutasokat és autóbuszosokat, azt az 53 ezer embert bántják, "akik egy évtizedek óta alulfejlesztett rendszert működtetnek, akik szarból építenek várat nap mint nap".

A miniszter múlt csütörtökön jelentette be, június 30-ig nettó 50 ezer forint kifizetést utalnak át minden munkavállaló SZÉP-kártyájára, decemberben pedig az évi 350 ezer forintos lojalitási juttatáson túl újabb nettó 50 ezer forintot fizetnek ki.

Related posts